جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری چک در مقابل میزبانی بخشی از سیستم سپر موشکی آمریکا خواستار تضمین امنیتی نظامی از جانب ایالات متحده است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان با اعلام این مطلب نوشت، ظاهرا این کشور از ناکافی بودن توان ناتو در صورت حمله‌ای احتمالی هراس دارد.

کارل شوارتسنبرگ (Karel Schwarzenberg)، وزیر امور خارجه چک به این روزنامه آلمانی گفت: قرارداد امنیتی با آمریکا بی‌شک ما را بسیار خوشحال خواهد کرد. تقویت اتحاد و ضمانت‌های امنیتی چیزی است که ما به آن علاقه‌مندیم.

در چک این هراس وجود دارد که ناتو در صورتی که حمله‌ای به این کشور صورت گیرد، نتواند تعهدات خود را برآورده کند. شوارتسنبرگ گفت: نسبتا پیش‌بینی‌های اندکی در نظر گرفته شده است که درباره تضمین‌های امنیتی و همراهی بی‌قید و شرط برای اعضای تازه سخنی گفته باشد. طبیعتا چنین امری برای ما نیز مشکل بزرگی است.

حس فزاینده تهدید
اظهاراتی که از جانب چک شنیده می‌شود نشانگر آن است که احساس تهدید بین برخی کشورهای تازه وارد در ناتو در سال‌های اخیر رشد داشته است. پیش از هر چیز سیاست خارجی روسیه و اظهارات انتقادی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه درباره ناتو در مونیخ، این کشور استالینیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق را نگران کرده است.

در لهستان، به عنوان دومین محل احتمالی استقرار سپر موشکی، هم اعضای دولت یک "مجموعه نظامی - سیاسی را با آمریکا" به مورد مذاکره گذاشته‌اند.

آمریکا قصد دارد در چک تاسیسات راداری مستقر کند که با اتصال به سیستم رهگیر در لهستان بخشی از قلمرو ناتو مورد حفاظت موشک قرار می‌گیرد. دولت پراگ روز چهارشنبه ورود به مذاکره با واشنگتن درباره این سیستم را تصویب کرد. این تاسیسات باعث بروز مناقشه در اروپا شده است.

شوارتسنبرگ 69 ساله گفت وی در این مذاکرات "حقیقتا یاد دوران جوانی‌اش می‌افتد، زیرا بخشی از همین مباحثات را 30 سال پیش هم شنیده است."

وی گفت: برای من مشخص بود که روس‌ها از این موضوع استفاده می‌کنند تا جاه طلبی خود را پیش ببرند. اما فکر نمی‌کردم که آنها بخواهند در چنین سطح وسیعی به این موضوع بپردازند.

کد خبر 18493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز