گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که با توجه به وسعت کم و آسیب‌پذیری اسرائیل در مقابل انبوه موشک‌های ایران، درصورت حمله آنها به ایران، بعید است جایی در اسرائیل سالم بماند.

جعفری

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری که به مناسبت 26شهریورماه، سالروز صدور فرمان تاریخی امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه برگزار شد، به موضوعات مختلفی از تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران، نوسانات بازار ارز و سکه، جزئیات تأمین امنیت اجلاس عدم‌تعهد و موارد دیگر پرداخت.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی خود که فارس مشروح آن را منتشر کرد به واکنش‌هایی که مسلمانان جهان به فیلم موهن علیه پیامبر داشته‌اند اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اسلام مجوزی برای کشتن دیپلمات‌های آمریکایی در لیبی می‌شود یا خیر؟ گفت: قطعا این مجوزی برای کشتن نمی‌شود و درست نیست اما به هر حال احساسات مسلمانان جریحه دار شده و تنهاحرکتی که می‌توانستند بکنند علیه سفارت‌های حامی انتشار آن فیلم به‌خصوص آمریکا بود و در جریان اعتراض و خشمی که داشتند این اتفاق افتاده است.

اسرائیل به آخر خط رسیده است

بخشی از سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که معطوف به واکنش به تهدیدهای اسرائیل و بحران سوریه بود، در رسانه‌های خارجی بازخورد بالایی پیدا کرد. محمد علی جعفری در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت آمادگی سپاه در مقابل تهدیدات اسرائیل ‌گفت: اسرائیل الان به آخر خط رسیده. رژیم صهیونیستی از شدت نگرانی‌های آینده تلاش می‌کند آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران با خود همراه کند و برآورد ما این است که در این کار موفق نمی‌شود چون آمریکا آسیب‌پذیری‌های زیادی ازجمله پایگاه‌ها و نیروهای انسانی در اطراف ایران دارد که در تیررس موشکی سپاه است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر ایران زمان دقیق عملیات نظامی اسرائیل و آمریکا علیه خود را بداند آیا دست به اقدام پیش دستانه خواهد زد؟ گفت: پاسخ به این سؤال منفی است. ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد و توانی که نسبت به استمرار هر جنگی داریم و از طرفی با توجه به عقبه‌های انقلاب به‌خصوص مسلمانان جهان، نیازی به اقدام پیش دستانه برای جلوگیری از حمله دشمن نیست و آن را مجاز نمی‌دانیم. جعفری گفت: از طرفی اگر سازمان‌های بین‌المللی نتوانند جلوی حمله رژیم صهیونیستی را بگیرند، ممکن است موضع ایران درخصوص تعهداتی که داشته تغییر کند و شرایط با شرایط قبل متفاوت شود.

حضور نیروهای قدس در سوریه

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه، گفت: همه می‌دانند که سپاه واحدی به نام واحد نهضت‌های اسلامی داشته و دارد که هدفش کمک به مستضعفین و بحث بیداری در جهان اسلام است. وی افزود: از زمانی که نیروی قدس تشکیل شد با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم به‌خصوص مسلمان حرکت‌هایی انجام شده و در کشورهای لبنان و سوریه تعدادی از نیروهای قدس سپاه حضور داشتند و این به منزله حضور نظامی ما در آنجا نیست.

جعفری تأکید کرد: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که برای دفاع از سوریه که در حلقه مقاومت است، انتقال تجربیات خود و هرگونه کمک فکری را به سوریه داشته باشد و این در حالی است که کشورهای دیگر ابایی از کمک نظامی به گروه‌های معارض سوریه ندارند و ما این کار را محکوم می‌کنیم. فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مطرح شده سلاحی که سوریه از طریق آن جنگنده ترکیه را ساقط کرد ایرانی بوده، گفت: خیر، سیستمی که آن هواپیما را ساقط کرد ظاهرا ساخت کشور روسیه بوده است.

تغییر شرایط تنگه هرمز

فرمانده کل سپاه ادامه داد درصورتی که جنگی در منطقه رخ دهد که یک طرف آن آمریکا و غرب باشد طبیعی است که شرایط تنگه هرمز و صادرات نفت دچار تغییر می‌شود. وی در پاسخ به سؤالی درخصوص توان موشکی سپاه پس از انفجار ملارد، گفت: آنجا بخشی از توان تحقیقات موشکی ما بود که دچار حادثه شد و آن حادثه توانست فقط روند تحقیقاتی ما را حدود شش‌‌ماه به تأخیر بیندازد و الان آن کار در حال ادامه است.

او ادامه داد: آن کاری که آنجا انجام می‌شد در حوزه سوخت جامد موشک‌های ماهواره‌بر بود و نه درخصوص موشک‌های دفاعی. در حوزه موشک‌های دفاعی با توجه به دستیابی ایران به برد دو هزار کیلومتر، نیازی به تحقیقات بیشتر نیست.

تأمین امنیت اجلاس

جعفری همچنین به موضوع تأمین امنیت اجلاس غیرمتعهدها در تهران اشاره و تصریح کرد: امنیت اجلاس عدم‌تعهد در تهران را حاصل تلاش‌هایی که نیروی زمینی سپاه در دو سال اخیر در مناطق مرزی جنوب شرق و شمال غرب انجام‌داده، می‌دانیم. البته تدابیر و اقدامات بسیار خوبی از دو‌ماه قبل از اجلاس صورت گرفته بود که تأثیر بسزایی داشت.وی در پاسخ به سؤالی درباره کشف 113سلاح در زمان برگزاری اجلاس عدم‌تعهد گفت: مدرکی مبنی بر تلاش برای اخلال در اجلاس از طریق این سلاح‌ها تاکنون کشف نشده است.

کد خبر 184752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز