همشهری آنلاین: رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که نرخ سود بانکی فعلا تغییری نخواهد کرد.

ایسنا نوشت: دکتر محمود بهمنی گفت: نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی‌کند تا زمانی که ببینیم وضع تورم چه می‌شود و تا چه میزان می‌توانیم آن را پایین بیاوریم.

وی افزود: معمولا نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود درپاسخ به سوالی درباره بانک مرکزی و آنچه برخی مسابقه تورم و سود بانکی در کشور می‌نامند، از افزایش سود بانکی انتقاد کرده و گفته بود: رشد تورم کاهشی است و درحال بازگشتن به شرایط قبلی هستیم و اگر به خاطر تورم بالا سود بانکی را بالا ببریم کار اشتباهی است.

رئیس‌جمهوری افزود:باید سود بانکی تبدیل به مشارکت شود که مشارکت در سود و زیان است. چطور وقتی یک بانک به فردی که در یک صنعت سرمایه‌گذاری و ضرر کرده است، فشار می‌آورد و سود تسهیلات خود را طلب می‌کند، اگر ادعا می‌کند که مشارکت کرده به نظر من سود یک طرفه ربا است و باید این شیوه را اصلاح کنیم.

همچنین سیدبهاء الدین حسینی هاشمی ـ مدیرعامل اسبق بانک صادرات ـ پیش از این به ایسنا گفته بود: در حال حاضر فکر می‌کنم نرخ سود بانکی برای اقتصاد کشور با این میزان نقدینگی کافی است؛ با توجه به فرمول نرخ سود سپرده که متوسط نرخ تورم به علاوه یک تا دو درصد سود است در حال حاضر نرخ سود بانکی مناسب است.

اضافه برداشت دوباره از بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره تخلفات ارزی بانک‌ها به ایسنا گفت: ما 80 بازرس به تمام بانک‌ها فرستادیم و یکسری اطلاعات را به دست آوردیم که براساس آن اطلاعات، با بانک‌ها صحبت می‌کنیم و جلساتی خواهیم داشت.

بهمنی، با بیان این مطلب گفت: با بانک‌ها جلسه گذاشته و صحبت می‌کنیم و دلایل و مستندات را نیز عنوان می‌کنیم و درنهایت بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز را از بانک‌ها خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که یک مقدار دیگر نیز باید اضافه‌تر از آن چیزی که قبلا برداشت کرده‌ایم، برداشت کنیم.

ششم خرداد ماه امسال محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در مورد علت برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها اظهار کرده بود:ما براساس مصوبه‌ای که از هیات دولت داشتیم، باید 87 هزار و 625 میلیارد ریال از حساب بانک‌ها به دلیل تخلفی که در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌کردیم، اما از آنجا که فکر می‌کردیم بانک‌ها ممکن است این مبلغ را نداشته باشند، یک سوم آن را معادل 30 هزار میلیارد ریال، از حساب بانک‌ها برداشتیم.

به گفته مدیران عامل دو بانک ملی و کارآفرین رییس کل بانک مرکزی اوایل تیر ماه امسال در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها به آنها وعده داده بود که تا پایان تیر ماه امسال تسویه حساب ارزی بانک مرکزی با بانک‌ها انجام خواهد شد.

23مرداد ماه امسال نیز رییس‌ کل بانک مرکزی با اشاره به آماده شدن گزارش انحراف مصارف ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی، از اعلام نتایج بررسی نحوه‌ هزینه‌ کرد ارزهای دولتی خبر داده بود.

وی گفته بود: نام بانک یا بانک‌های متخلف در این زمینه به‌طور شفاف اعلام خواهد شد.

بهمنی در آخرین سخنان خود نیز درباره گزارش برداشت از حساب بانک‌ها گفته بود:با بانک‌ها جلسات مکرری برگزار کردیم، البته این موضوع را بررسی می‌کنیم و سند به سند جمع‌آوری می‌کنیم اگر برداشتمان کم بود دوباره اضافه برداشت خواهیم داشت و اگر بیشتر از میزان برداشت کرده باشیم مابقی آن را برمی‌گردانیم.البته فکر می کنم اضافه برداشت دیگری نیز انجام دهیم.

کد خبر 184609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز