گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بالارفتن نرخ تورم باعث شده تا نقدینگی آرام آرام از بانک‌ها خارج شود و نزدیک‌ترین پناهگاه برای نقدینگی سرگردان بازار کالاست.

به گزارش همشهری، در یک‌ماه اخیر تمایل مردم به خارج کردن بخشی از سپرده هایشان نزد شبکه بانکی و اقدام به خرید کالاهای بادوام به‌ویژه لوازم خانگی افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند: با پیشی گرفتن نرخ تورم از نرخ سپرده‌های بانکی از یک سو و افت بازدهی در بازارهای جایگزین بازار پولی یعنی بازار سرمایه باعث شده تا به‌تدریج نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهایی چون کالا و مسکن حرکت کند.

چند روز پیش مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از کاهش یکماهه مدت ماندگاری سپرده‌ها در سیستم بانکی خبر داده بود؛ خبری که باعث تقویت گمانه‌ها مبنی بر امکان افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی شد، اما محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی احتمال افزایش نرخ سود بانکی را رد کرده است.به گفته ابوالفضل کرمی، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی کاهش ماندگاری سپرده از 30.9‌ماه به 29.9‌ماه ناشی از افزایش نرخ تورم در ماه‌های اخیر بوده است.

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان ماندگاری سپرده‌ها نزد بانک‌ها از 19.1‌ماه در پایان سال 87به 24.7‌ماه در پایان سال 88رسیده بود که در پایان سال 89این شاخص به 28.6‌ماه رسید. افزایش مدت ماندگاری سپرده‌های بانکی به میزان 30.2‌ماه در 9ماه ابتدایی سال گذشته هم بیشتر ناشی از «تغییر ترکیب سپرده‌های بخش غیردولتی به نفع سپرده‌های پنج ساله» بود. اصلاح بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی در بهمن سال گذشته باعث شد تا به گفته پیمان قربانی، مدیر اداره سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی مدت ماندگاری سپرده‌ها نزد شبکه بانکی در پایان سال گذشته به مرز 31ماه هم برسد.

اعلام افت مدت ماندگاری سپرده‌های بانکی در سه ماهه نخست امسال تا29.9ماه نیز باعث شده که مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی هشدار دهد «ماندگاری زیاد سپرده‌ها در سیستم بانکی چندان مناسب نیست». او گفته است: «با توجه به اینکه امکان دارد در دوره‌های بعدی با کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده کاهش یابد که در این صورت تعهدات بانک‌ها به سپرده‌های قبلی باقی می‌ماند، به همین دلیل افزایش بیش از پیش ماندگاری سپرده‌ها چندان مطلوب نیست.»

کد خبر 183237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز