گروه اقتصادی - محمد رضایی: رئیس‌کل بانک مرکزی به بهارستان نرفت تا نمایندگان مجلس ریشه التهاب در بازار ارز را ناکارآمدی بانک مرکزی معرفی کنند و سید شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد هم در این میان از خود سلب مسئولیت کند و بگوید: باید محمود بهمنی پاسخگو باشد.

او البته در غیاب رئیس‌کل بانک مرکزی وعده تزریق ارز به بازار را داد و مشخص نیست که محمود بهمنی با این سیاست همراهی کند. نتیجه نشست غیرعلنی و انتقادی روز سه‌شنبه مجلس هرچه باشد، مهم این است که قیمت دلار موقتا در بازار آزاد عقب‌نشینی کرده و به2470تومان رسیده‌است. آیا این عقب‌نشینی ادامه خواهد داشت؟

دولت عمداً ارز توزیع نمی‌کند

احمد توکلی در جلسه علنی روز سه‌شنبه با اشاره به کاهش 55درصدی ارزش پول ملی در یک هفته اخیر و افزایش نرخ ارز از نایب‌رئیس مجلس خواست تا نسبت به این مسئله مهم و حساس اقتصادی روز اعلام موضع کند. نماینده تهران ادامه داد:‌ اطلاعاتی که در اختیار همکاران قرار دادم نشان می‌دهد که دولت تعمداً ارز توزیع نمی‌کند؛ گرچه آمدن وزیران از آنجا که اختیاری ندارند، تأثیری ندارد. نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر توکلی گفت: تذکر شما درست است. مجلس در این‌باره دغدغه دارد. پس از این جلسه هم محمدحسن ابوترابی‌فرد با اشاره به رشد شدید قیمت ارز در بازار گفت: معتقدم که می‌توان با رسیدن به یک راهکار منطقی و مورد قبول بر مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده‌اند و با سوءتدبیر به آن دامن زده شد، فائق آمد.

بانک مرکزی تکلیف خود را نمی‌داند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص نتایج نشست غیرعلنی سه‌شنبه مجلس با وزیر اقتصاد گفت: بانک مرکزی تکلیف خود را نمی‌داند؛ عده‌ای می‌گویند باید ارز به بازار تزریق کند و عده‌ای دیگر می‌گویند در شرایط سفته‌بازی این کار بی‌فایده است. جعفر قادری افزود: جمع‌بندی جلسه غیرعلنی این بود که باید راهکارهای مناسب در تعامل دستگاه‌ها پیدا شود و اگر فضا اینگونه ادامه داشته باشد مشکل بازار ارز حل نمی‌شود بلکه حادتر خواهد شد. قادری با بیان اینکه هیچ‌کس از بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس حضور نداشت، گفت: وزیر اقتصاد گرچه توضیحاتی ارائه کرد اما بانک مرکزی زیر‌مجموعه وزارت اقتصاد نیست.

قول حسینی برای رفع التهاب بازار ارز

یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از قول وزیر اقتصاد درباره تحولات مثبت بازار ارز در روزهای آینده خبر داد و گفت: به گفته حسینی هیچ مشکل و کمبودی در ذخایر ارزی کشور وجود ندارد. عزت‌الله یوسفیان ملا افزود: اینکه در بازار گفته شده دولت ارز کافی در اختیار ندارد، صحیح نبوده و شایعه‌ای بیش نیست. او در پاسخ به این پرسش که چرا بانک مرکزی در دو هفته گذشته ارز به بازار تزریق نکرده، گفت: متأسفانه سوء مدیریت و تصمیم ناگهانی در عدم‌عرضه ارز به بازار باعث ایجاد مشکلاتی در بازار ارز شده است، درحالی‌که از نظر داشتن ذخایر هیچ کمبودی وجود ندارد. وقتی عرضه متوقف شود عده‌ای فکر می‌کنند دولت ارز در اختیار ندارد و با کمال تأسف التهاب اخیر بازار اتفاق افتاده است.

انتقاد از نبود بهمنی در جلسه غیرعلنی

غلامرضا تاجگردون، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی که برای بررسی افزایش قیمت ارز تشکیل شد فقط وزیر اقتصاد حضور پیدا کرد و متأسفانه رئیس بانک مرکزی در مجلس حضور نداشت. وی افزود: راهکارهایی که نمایندگان ارائه کردند این بود که دولت هرچه سریع‌تر وارد بازار ارز شود و ارز تزریق کند. تاجگردون افزود: نمایندگان عدم‌توزیع ارز در بازار در دو هفته گذشته را علت رشد بی‌رویه قیمت ارز عنوان کردند.

سکوت سخنگوی دولت شکست

سخنگوی اقتصادی دولت ذخایر ارزی بانک مرکزی را بهتر از هر زمان گذشته اعلام کرد و گفت: هیچ‌گاه در تاریخ کشور بانک مرکزی به اندازه امروز ذخایر ارزی نداشته اما تأکید و سیاست ما بر این است که ذخایر ارزی کشور صرف نیازهای جاری نشود. سیدشمس‌الدین حسینی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ماه‌های آینده را با چشم‌انداز خوبی برای افزایش درآمدهای ارزی توصیف کرد و گفت: با ساماندهی بازار ارز غیرمرجع، ارز بیشتری برای کالاهای غیراساسی ارائه می‌شود. وی که به گفته ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه غیرعلنی مشکلات موجود بازار ارز را متوجه بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی دانسته بود، افزود: به‌طور قطع با افزایش عرضه ارز نرخ آن در بازار نیز تعدیل خواهد شد. حسینی تأکید کرد: نرخ مرجع ارز افزایش نمی‌یابد و هیچ سیاستی وجود نداشته است و ندارد که ارز کالاهای اساسی تأمین نشود.

شیب قیمت‌ها نزولی شد

در پی برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس و بررسی راهکارهای کنترل بازار ارز، قیمت‌ها در این بازار روند نزولی به‌خود گرفت. دلار که در واپسین ساعات کاری روز دوشنبه رکورد دو هزار و 700تومان را به ثبت رسانده بود تا دو هزار و 470تومان کاهش پیدا کرد. یورو هم در حال نزدیک شدن به سه هزار تومان بوده و تا پایان روز سه‌شنبه سه هزار و 160تومان شد. پوند انگلیس هم که قیمت چهار هزار تومان را پشت سر گذاشته بود به پایین‌تر از این قیمت آمد و سه هزار و 950تومان عرضه شد، اما در بازار طلا و سکه هم روند قیمت‌ها به همین ترتیب بود و روز سه‌شنبه سکه تمام بهار طرح قدیم و جدید 930و 929هزار تومان قیمت خورد. نیم بهار و ربع سکه هم با قیمت‌های 464و 233هزار تومان عرضه شد.

کد خبر 184393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز