گروه سیاسی: براساس طرحی که عده‌ای نمایندگان به مجلس داده‌اند، عملکرد دقیق نمایندگان در پایان دوره چهارساله مشخص می‌شود.

این بحث در آستانه انتخابات مجلس نهم هم مطرح شد و گزارش‌هایی در همان مقطع درباره عملکرد نمایندگان در حوزه‌هایی مثل نطق‌ها، غیبت‌ها و تأخیرها و یا مشارکت در طرح‌ها ولوایح گزارش‌هایی منتشر شد. ازجمله سایت parliran.ir وابسته به مجلس شورای اسلامی به تفکیک از میزان مشارکت تک‌تک نمایندگان مجلس هشتم در طرح‌ها و لوایح منتشر کرد اما این گزارش‌ها تنها معطوف به امضای نمایندگان پای طرح‌ها و لوایح بود و نمی‌شد آن را گزارش کاملی محسوب کرد.

در ابتدای مجلس نهم برخی نمایندگان خواستار تدوین سازوکاری برای قابل بررسی بودن عملکرد وکلای ملت در پایان چهارسال شدند و حالا این سازوکار را در قالب الحاق یک تبصره به طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تدوین کرده‌اند. این طرح در تاریخ 11مرداد‌ماه از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده اما هنوز به صحن نیامده است.

به موجب تبصره پیشنهادی، هیأت رئیسه مجلس موظف است در پایان هر اجلاسیه، کارنامه‌ای از فعالیت‌ نمایندگان در حوزه وظایف اصلی نمایندگی ازجمله تعداد اظهارنظرها پیرامون طرح‌ها و لوایح (موافق- مخالف) تعداد مشارکت در رأی‌گیری‌های صحن، تعداد مشارکت در تهیه طرح‌های قانونی، تعداد تذکرات آیین‌نامه‌ای ماده 182، تعداد طرح سؤال از وزرا و رئیس‌جمهور که در صحن مطرح شده باشد، تعداد مشارکت در طرح استیضاح که در صحن مطرح شده باشد، تعداد مشارکت در گروه‌های تحقیق و تفحص، تعداد و مدت تأخیر در حضور در جلسات علنی و کمیسیون‌، تعداد و مدت غیبت‌های موجه و غیرموجه، تعداد پیشنهادها و اظهارنظرات در کمیسیون‌ها را تهیه و تدوین کرده و در اختیار نمایندگان قرار دهد و به استحضار ملت ایران نیز برساند.

در پایان مجلس هشتم برخی تشکل‌های دانشجویی به استناد گزارش‌هایی که در سایت رسمی مجلس شورای اسلامی و سایت روزنامه رسمی منتشر شده و در دسترس است، اقدام به انتشار گزارش‌هایی درباره میزان حضور نمایندگان ملت در جلسات علنی کردند. براساس آن گزارش‌ها، در شاخص غیبت و تأخیر نصرالله کوهی باغ اناری، شاهرخ رامین، مهدی سنایی و روح‌الله حسینیان ازجمله بی‌نظم‌ترین نمایندگان دوره هشتم مجلس بودند. براساس شاخص نطق پیش از دستور، هادی قوامی و قدرت‌الله علیخانی با 18نطق بیشترین تعداد نطق را در مجلس هشتم داشتند.

کد خبر 184262
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز