شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

باغ موزه دفاع‌مقدس در اراضی عباس‌آباد با زیربنای 205هزار مترمربع مجموعه‌ای بی‌نظیر و دیدنی در شهر تهران است.

موزه دفاع مقدس

احداث باغ موزه دفاع‌مقدس با هدف ثبت و یادآوری ارزش‌های دفاع‌مقدس و همچنین احساسات و عواطف عمیق فرهنگی آن دوران انجام شد. باغ موزه دفاع‌مقدس از هفت تالار و یک قسمت انتهایی که مربوط به یادمان دوران دفاع‌مقدس است تشکیل شده و اعداد هفت و هشت در آن زیاد به‌کار رفته است. فلسفه استفاده از این اعداد با توجه به خاص‌بودن عدد هفت و همچنین طول مدت دفاع‌مقدس(هشت سال) است. بخش‌های مختلفی در باغ موزه دفاع‌مقدس ایجاد شده که امکان تجسم عینی برخی فضاها و میدان جنگ در ابعاد واقعی یا نمادین را با استفاده از جنگ‌افزارهای واقعی یا شبیه‌سازی‌ شده فراهم می‌کند. تکنولوژی به‌کار رفته در هر بخش نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که در هر تالار همه‌‌چیز از نو آغاز می‌شود. باغ موزه دفاع‌مقدس متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. در میان تالارهای مختلف باغ موزه دفاع‌مقدس یک تالار با نام تالار پروانه‌ها به موزه اختصاص داده شده که به معرفی سرداران دوران دفاع‌مقدس می‌پردازد. تالارهای دیگر این باغ موزه ولی به جنبه رویدادی موضوع دفاع‌مقدس توجه کرده و می‌توان در آنها تمامی اتفاقات دوران دفاع‌مقدس را به شکل زنده و در همان حال و هوا به نظاره نشست.

تالار نخست باغ موزه دفاع‌مقدس با عنوان تالار آستانه یا سرآغاز، بخش دائمی موزه و نمایش‌دهنده مجموعه وقایعی است که در فاصله سال‌های 57تا آغاز جنگ اتفاق افتاد. این تالار همچنین روزهای آغازین جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است. تالار دوم با عنوان تالار حیرت و واقعیت شناخته می‌شود. این تالار، حیرت مردم ایران از شوک جنگ تحمیلی را به نمایش گذاشته است. حیرت مردم در کنار حقانیت ملت ایران در دفاع از خود برابر هجوم دشمنان در این تالار به نمایش درآمده است. تالار دفاع نیز سومین تالاری است که ساختار دفاعی کشور از ارتش و بسیج تا نیروهای مردمی را که در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور تلاش کردند به نمایش می‌گذارد. در این تالار ادوات جنگی آن دوران نیز به نمایش درآمده است.

در تالار آرامش به‌عنوان چهارمین تالار باغ‌موزه دفاع‌مقدس نیز روزهای جنگ و دفاع از خاک و ناموس وطن، میان سختی‌ها و دشواری‌هایی که برای ملت ایجاد شده بود به نمایش درآمده است. این تالار مربوط به اتفاقات دهه 60در کشور است. پنجمین تالار نیز تالار شهادت نام دارد. این تالار یکی از مهم‌ترین تالارهای باغ موزه دفاع‌مقدس است که به بازدید‌کنندگان یادآوری می‌کند، شهادت، آرزوی بزرگ جوانان رزمنده در ایام جنگ و دفاع‌مقدس بود. مجموعه تالار شهادت به هفت مرحله تقسیم شده که شهادت را از نیت تا عروج به تصویر کشیده است. عظمت، ارزش، جایگاه و تقرب شهید و شهادت در این تالار نمود یافته است. در تالار ششم این مجموعه که تالار پیروزی نام دارد، پیروزی‌های دلاورانه جوانان ایران در روزهای جنگ به تصویر کشیده شده است؛ از پیروزی در عملیات‌های مختلف تا آزادسازی خرمشهر در این تالار نمایش داده می‌شود.

تالار هفتم از مجموعه باغ موزه دفاع‌مقدس با عنوان تالار سرانجام، فضایی متفاوت از آنچه تاکنون درباره جنگ گفته شده را در برابر بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این تالار که آخرین مرحله از هفت‌تالار عشق باغ موزه است بازدید‌کنندگان پس از گذر از شش مرحله پیشین، به بالاترین نقطه از باغ موزه می‌رسند که در آنجا با یادمان، تصاویر، تندیس‌ها و بازمانده‌های جنگ تحمیلی مواجه می‌شوند و به آنها ادای احترام می‌کنند.گذر از این هفت‌تالار و تمرکز روی بخش‌های مختلف آن بیش از 10ساعت زمان می‌برد. در طراحی باغ، این امکان درنظر گرفته شده تا بازدید‌کنندگان امکان خروج از تالارها را پس از هر مرحله داشته و با وقت بیشتری به مرور خاطرات جنگ تحمیلی بپردازند.برگزاری تمام مراسم‌ مربوط به دفاع‌مقدس، جنگ، یاد و خاطره شهدا و... در تالارها و مجموعه نمایشی باغ موزه امکان‌پذیر است.زیربنای باغ موزه دفاع‌مقدس 35هزارمترمربع با ارتفاع 20متر در سالن‌هاست. همچنین یک باغ دره در مسیر باغ راه زیبا در امتداد بزرگراه شهید حقانی تا بزرگراه شهید همت در باغ موزه دفاع‌مقدس ایجاد شده که 200هزارمترمربع مساحت دارد. این باغ‌راه با نورپردازی زیبا و گلکاری متنوع و متفاوت، ورودی باغ موزه را به محوطه وسیعی با نام باغ‌دره مرتبط می‌کند.باغ دره دفاع‌مقدس در فضای باز نزدیک تالارهای موزه احداث شده است.وجود یک دریاچه بسیار بزرگ با امکان نمایش فیلم روی آب نیز این مجموعه را برای بازدیدکنندگان به مکانی جالب تبدیل کرده است.

کد خبر 183811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز