جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

در ادامه ناآرامی‌ها در عربستان سعودی و درحالی‌که پادشاه کشور را ترک کرده است، صدها نفر از شهروندان عربستانی روز پنجشنبه دست به تظاهرات گسترده زدند.

به گزارش سایت راصد، صدها نفر از مردم در تظاهراتی مسالمت‌آمیز در شهر القطیف در شرق عربستان، خواستار آزادی شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه مخالف دولت شدند. دو‌ماه پیش نیروهای امنیتی عربستان با حمله به شیخ نمر باقر النمر از علمای شیعه در القطیف در شرق عربستان، وی را زخمی و بازداشت کرده و به بیمارستانی نظامی منتقل کردند. پس از بازداشت شیخ نمر، وزیر کشور عربستان وی را دچار اختلالات روانی خواند.

نیروهای امنیتی عربستان از وی خواسته بودند تا با آنها برای آرام کردن تظاهرات‌کنندگان همکاری کند. شیخ نمر در حال حاضر در یکی از بیمارستان‌های ریاض تحت درمان است. خانواده او می‌گویند که او در اعتراض به ادامه حبس و رفتاری که با او شده در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

اما در تظاهرات شبانه پنجشنبه که تحت شعار نمر نماینده و نماد شیعیان، در شهر القطیف یکی از نفت خیزترین شهرهای عربستان برگزار شد، حضور جوانان و زنان بیش از گذشته مشهود بود و معترضان با در دست داشتن تصاویری از شیخ نمر، خواستار آزادی وی و مقابله با تمامی دسیسه چینی‌هایی شدند که از سوی نظام عربستان علیه وی و تحرکات مردمی صورت می‌گیرد. این تظاهرات که ائتلاف آزادی و عدالت آن را برگزار کرده، از معدود تظاهرات‌هایی است که بدون حضور نیروهای امنیتی عربستانی برگزار شد.

طی روزهای گذشته معترضان عربستانی از طریق شبکه‌های اجتماعی مردم را به شرکت در این تظاهرات فراخوانده بودند. نظام 80ساله حاکم در عربستان سعودی، از زمان آغاز اعتراضات مسالمت‌آمیز در شهر القطیف و العوامیه در‌ماه مارس گذشته، بیش از 700نفر را بازداشت کرده است که براساس گزارش مرکز حقوق بشری عدالت تاکنون 150نفر از آنها در بازداشت به‌سرمی‌برند.

براساس این گزارش، در میان بازداشت شدگان، 35 کودک هم بودند که 11نفر از آنها همچنان در بازداشت هستند. پادشاه عربستان دوهفته پیش و درپی سکته‌ای قلبی، برای درمان عازم ایالات متحده شد و اداره کشور را به‌دست امیر سلمان ولیعهد خود سپرد. این درحالی است که سعود‌الفیصل وزیر خارجه عربستان هم پس از انجام عمل جراحی، دو روز پیش از بیمارستان مرخص شد.

کد خبر 183774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز