جلسه هم‌اندیشی مسئولان مؤسسه همشهری با حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با موضوع نقش رسانه در ترویج فرهنگ دینی با محوریت اقامه نماز و توسعه مساجد در سطح شهر، روز گذشته برگزار شد.

جلسه هم اندیشی - روزنامه همشهری

به گزارش خـبـرنگـار هـمشهـری دکتر سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این جلسه با اشاره به رویکرد مسجد محوری مدیریت شهری در عرصه فرهنگ به نقش مهم و کلیدی روزنامه همشهری در ترویج گفتمان فرهنگ دینی و ضرورت هم‌اندیشی با مسئولان ستاد اقامه نماز تأکید کرد. مهدی ذاکری مدیرعامل مؤسسه همشهری هم فعالیت‌ روزنامه، ضمائم و مجلات وابسته به مؤسسه مطبوعاتی همشهری در حوزه معرفی مساجد، ترویج نمازخوانی، زمینه‌سازی‌ برای ضرورت نگاه فرهنگی به موضوع نمازخوانی، توسعه همکاری‌های بین‌بخشی، پوشش رویدادهای مرتبط با نماز و توسعه مساجد را تشریح کرد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکرد مسجدمحوری در مدیریت شهری گفت: گزارش‌های ارائه‌شده در حوزه توسعه فرهنگ دینی و ترویج نمازخوانی در شهرداری تهران و روزنامه همشهری نشان می‌دهد که تا‌کنون اقدامات بسیار مثبتی انجام شده اما بازهم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد که باید از آنها بهره‌ گرفت.

وی تصریح کرد: برای انجام فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی نمی‌توان حد و انتها تعیین کرد؛ برای توفیق در این فعالیت‌ها می‌بایست همیشه به افق پیش رو و چشم‌انداز‌های تعیین شده نظر داشت. وی تأکید کرد: یک مدیر فرهنگی همواره باید به راه‌های نرفته فکر کند چون نگاه به پشت سر ممکن است غرور و به تبع آن رخوت به‌وجود آورد.

وی یادآور شد: کسانی که کار فرهنگی می‌کنند هم ضامن مطالب تولیدشده خود هستند و هم در قبال مخاطبین مسئول هستند ولی متأسفانه گاهی دیده می‌شود که فعالیت فرهنگی در حد شغل یک نفر تنزل می‌یابد و آن وقت بازی با قلم، بازی با فیلم و بازی با وقت مردم جای کار واقعی فرهنگی را می‌گیرد که این خیانت به مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این خصوص از برخی سریال‌های تلویزیونی و سخنرانی‌های طولانی که می‌توان مفاهیم آن را به‌صورتی بسیار خلاصه‌تر از آنچه هست به مردم ارائه داد، انتقاد کرد و افزود: آنچه می‌نویسیم و می‌گوییم یا باید واجب باشد، یا مستحب، به صورتی که یا مشکل فردی را حل کند یا مشکلی را از جامعه و گرنه این گفته‌ها و نوشته‌ها در قیامت انسان را گرفتار خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی از پژوهش‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف که با وجود صرف زمان طولانی از سوی کارشناسان و هزینه‌های بسیار، هیچ دردی از مردم دوا نکرده است، گفت: انجام کار فرهنگی باید از مختصات و ویژگی‌هایی نظیر ماندگاری، صرف هزینه کم و فراگیری‌ نفع عمومی پیروی کند، در غیراین صورت هر کاری که انجام شود، نوعی کم‌فروشی محسوب می‌شود.

این معلم قرآن در ادامه توسعه نمازخوانی و ازدواج جوانان را اولویت‌های اول فرهنگی جامعه امروز خواند و ضمن قدردانی از کارهای انجام شده در این زمینه، اظهار امیدواری کرد که شهرداری تهران با اتخاذ رویکرد فرهنگی تا یک‌سال دیگر منشأ اقدامات ماندگاری در این عرصه شود. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی با تأکید بر لزوم بسترسازی برای تسهیل و افزایش دسترسی مردم به جایگاه اقامه نماز جماعت گفت: در مکان‌هایی که فاصله مساجد از یکدیگر زیاد است، شهرداری باید از امکانات خود در سرای محلات و فرهنگسراها استفاده کند و مکانی را برای اقامه نماز جماعت مردم تعبیه نماید.

در این جلسه با هدف توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های مؤسسه مطبوعاتی همشهری و ستاد اقامه نماز 10مصوبه ازجمله اختصاص فضای ثابت در روزنامه همشهری به انتشار مکتوب برنامه پرمخاطب درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، همچنین توسعه فعالیت مجلات وابسته و ضمائم روزنامه به موضوعات ترویج فرهنگ دینی و نماز خوانی به تصویب رسید. شایان ذکر است، در این جلسه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناصحی مشاور شهردار و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، حجت الاسلام و المسلمین امرودی مشاور فرهنگی شهردار و قائم مقام معاونت امور اجتماعی شهرداری، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین کلباسی و حاج آقای رضایی از معاونان ستاد اقامه نماز نیز شرکت داشتند.

کد خبر 183398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز