دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاون باید 25 درصد از اقتصاد کشور را تشکیل دهد اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

به بهانه هفته تعاون با ایرج ندیمی، رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مهم‌ترین مشکلات و موانع بخش تعاون برای رشد و توسعه در سال پایانی فعالیت دولت چیست؟

بعد از ادغام وزارت تعاون با وزارت کار، بخش تعاون تحت‌الشعاع مسائلی مانند تنظیم روابط کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت؛ درحالی‌که در راستای توسعه این بخش باید اختیارات جدیدی به وزارتخانه جدید داده می‌شد. الان به‌علت تراکم مسائل در این وزارتخانه، سازمانی که بتواند به‌عنوان یک متولی شش دانگ از بخش تعاون دفاع کند، وجود ندارد. اگر قرار است بخش تعاون 25درصد از حجم اقتصاد کشور را دارا باشد، ضرورت دارد که دولت به سهم سالانه این بخش مقید باشد و حداقل سالی پنج درصد از اقتصاد را به این بخش واگذار کند.

  • این واگذاری در سال‌های اخیر در چه حدی بوده است؟

حجم واگذاری واقعی به بخش تعاون در حد بسیار پایین‌تری نسبت به سطح منطقی بوده و از این جهت نگرانی زیادی وجود دارد.

  • یکی دیگر از مسائلی که در همین ارتباط می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع تسهیلات بانکی است. آیا بخش تعاون بهره‌ای از این تسهیلات دارد؟

به‌هرحال باید هر سال سهم بخش تعاون از اعتبارات بانک‌ها کنار گذاشته شود. این در حالی است که الان بخش‌های دولتی و خصوصی در اولویت پرداخت تسهیلات بانک‌ها قرار دارند. در مجموع به‌نظر می‌رسد که اگر قرار است تعاون به‌عنوان حد واسط بین بخش خصوصی و دولت باشد باید تعریف مشخص و دقیقی از آن صورت گیرد. بنده در این‌باره توقع و تقاضای خودم را به دولت و سایر نهادهای تصمیم ساز اعلام می‌کنم.

کد خبر 183387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز