گروه سیاسی: بعد از پایان اجلاس پنج روزه عدم‌تعهد در تهران و سپردن ریاست سه ساله این جنبش به ایران، حالا مقدماتی فراهم شده است تا جنبش عدم‌تعهد با احیای خود، وزنه اصلی معادلات بین‌المللی باشد.

اجلاس

جنبش کشور‏های غیرمتعهد در سال 1340در اوج جنگ سرد و فضای دو قطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری قرار داشتند، تشکیل شد و اکثر اعضای آن را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. اعضای این جنبش تا قبل از اجلاس تهران، 15اجلاس برگزار کرده بودند. در سال‌های اخیر نقش این جنبش در معادلات بین‌المللی رو به افول بود اما تحلیلگران معتقدند اجلاس تهران، تحرکی بزرگ به این جنبش در عرصه بین‌الملل داده است.

مسئولان کشورمان بعد از پایان اجلاس از فراهم آوردن مقدماتی برای احیای نقش عدم‌تعهد در معادلات بین‌المللی و گسترش روابط بین اعضای اجلاس سخن گفته‌اند. رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفته که برای تحقق اسناد مصوب در اجلاس شانزدهم باید دبیرخانه‌ موقت اجلاس راه‌اندازی شود و همه اعضا در راستای تحقق این اسناد همکاری و مشارکت داشته باشند. راه‌اندازی این دبیرخانه مقدمه ارتقای جایگاه جنبش در عرصه بین‌المللی است. مهمانپرست گفته است با همکاری همه کشورهای عضو باید خواسته‌های اعضا را که در قالب اسناد بیان شده محقق کرده و برای مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای راه‌حل‌های مناسبی را ارائه کنیم و تلاش‌ها در این جنبش باید منجر به ایجاد شرایط مطلوب‌تر در دنیا شده و صلح و امنیت واقعی برقرار شود.

لغو روادید بین 60کشور

از سوی دیگر قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در اجلاس غیرمتعهد‌ها با وزرای خارجه کشورهای مختلف رایزنی‌های گردشگری داشتیم، اعلام کرد: به‌دنبال لغو روادید بین بیش از 60کشور جهان هستیم. محمد‌جواد ادبی در حاشیه همایش ملی جایزه ادبی علامه شهیدی با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه در این راستا به پایان رسیده است و در آستانه مطرح‌کردن آن در جلسه دولت هستیم، گفت: لغو روادید بین کشورهای مختلف یک امر متداول و قابل‌قبول است که دولت‌ها بدون نیاز به مصوبه مجلس می‌توانند در این راستا تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود: لغو روادید بین ایران و سوریه هم‌اکنون در حال اجراست و در بین ایران و عراق پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و در آستانه اجرایی‌شدن آن هستیم و البته در مورد کویت هم به‌صورت خیلی جدی موضوع را در دست بررسی داریم. همزمان با این اقدامات و پیشنهادها، نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم در حاشیه نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم و عمل» در جمع خبرنگاران، با اشاره به تشکیل دبیرخانه جنبش عدم‌تعهد در تهران، اظهار داشت:‌ پیگیری می‌کنیم یکی از محورهای فعالیت این دبیرخانه در حوزه دیپلماسی فناوری کشورهای عضو جنبش باشد.

کد خبر 183245
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز