گروه اجتماعی ـ مینا شهنی:‌ بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی کشور به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. این خبر پنج سال پیش هم منتشر شده بود و به این ترتیب انتشار خبر تشکیل این بانک پنج بهار را پشت سر گذاشته است.

اجتماع

حسن موسوی چلک، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر به مهر گفت: تا پایان شهریور‌ماه رونمایی اولیه این بانک انجام می‌شود و پس از گذشت یک‌سال با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط بانک آسیب‌های اجتماعی به روز خواهد شد. او توضیح داد: تاکنون هیچ سایت و مرجعی اقدام به جمع‌آوری آمار آسیب‌های اجتماعی نکرده و همین موضوع برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌ها را با مشکل مواجه کرده بود. با تشکیل این بانک، مدیریت آسیب‌های اجتماعی‌از طریق این سایت فراهم می‌شود.

در بانک آسیب‌های اجتماعی برای نخستین‌بار آمار تمامی آسیب‌های موجود مانند کودکان خیابانی، ایدز، اعتیاد و. . . گردآوری شده است. اهمیت تشکیل این بانک از نظر موسوی چلک این است که با راه‌اندازی بانک آسیب‌های اجتماعی، مدیریت آسیب‌ها امکان‌پذیر می‌‌شود.

او طی سال‌های گذشته بارها از اهمیت تشکیل این بانک گفته است. نخستین بار در شهریور‌ماه86 درست پنج سال قبل تشکیل یک بانک آسیب‌های اجتماعی در صدر اخبار قرار گرفت و اعلام شد و موسوی چلک در مقام مدیرکل وقت دفتر حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از تشکیل این بانک با همکاری وزارت کشور خبر داد.

تشکیل این بانک در پی امضای یک تفاهمنامه میان سازمان بهزیستی و وزارت کشور کلید خورد و مهم‌ترین پیامد این توافق رد و بدل کردن آمارها میان این دو دستگاه دولتی بود. به این شکل که آمارهای درخواست‌شده از سوی وزارت کشور به سازمان بهزیستی منتقل خواهد شد و وزارت کشور نیز آمارهای مورد نیاز سازمان بهزیستی را در اختیار مسئولان این سازمان خواهد گذاشت. این تبادل آماری در تمامی‌حوزه‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی کشور میان دوطرف توافق‌کننده تفاهمنامه ادامه خواهد داشت.

بومی‌سازی‌

تفاهمنامه وزارت کشور و سازمان بهزیستی به بومی بودن آمارها هم تأکید داشت و قرار بود اطلاعات آسیب‌های اجتماعی هر استان به‌صورت جداگانه تدوین و اولویت‌بندی شود. برای انجام این کار سازمان‌های بهزیستی در استان‌های کشور در همکاری با کارگروه اجتماعی که یکی از زیر گروه‌های شورای برنامه‌ریزی توسعه استان‌ها در استانداری‌هاست ‌باید به جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی، دسته‌بندی، اولویت‌بندی و نیز برنامه‌ریزی بومی ‌در استان‌ها بپردازند که دوطرف امضاکننده این تفاهمنامه امیدوار بودند با اجرای آن بتوانند از توانایی‌ها و پتانسیل‌های سایر مراکز استفاده کرده و اقدامات بهتری را برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور به اجرا درآورند. بعدها خبر ابلاغ طرح شناسایی آسیب‌های اجتماعی به استان‌ها نیز منتشر شد اما این بانک در حد همین اخبار باقی ماند و سرانجامش بر کسی معلوم نشد.

اهمیت یک بانک

نکته جالب این است که هر بار برای مهم‌جلوه‌دادن این بانک مسئولان تأکید کرده‌اند که هر نوع برنامه‌ریزی برای مقابله یا کنترل آسیب‌های اجتماعی بستگی مستقیم به تشکیل این بانک دارد؛ ‌بانکی که تا‌کنون نه در فضای واقعی که در‌ ذهن‌ تشکیل شده است. اگر اهمیت این بانک چنان که مسئولان تذکر داده‌اند مورد تأیید و اقبال قرار می‌گرفت نتیجه این می‌شد که تشکیل بانک دست کمی از نان شب نداشت؛ یعنی مردم همان‌قدر که به نان شب برای زنده ماندن نیازمندند به تشکیل این بانک نیز برای سالم زیستن و دورشدن از آسیب‌های ریز و درشت اجتماعی نیاز دارند. با پذیرش این فرض مسئولان آب‌های دستشان را زمین بگذارند و برای تشکیل بانک همت کنند.

تاوان پراکندگی

شناخت آسیب‌های اجتماعی نیازمند دریافت و دسته‌بندی تمامی اطلاعاتی است که نهادهای اجتماعی دولتی در اختیار دارند. جمع شدن این اطلاعات نیازمند همکاری میان دستگاه‌هاست اما این همکاری هرگز انجام نشده است. وزارت کشور، سازمان بهزیستی، پلیس کشور، دانشگاه‌ها و... همه و همه برآوردهایی از آسیب‌های اجتماعی دارندکه مقررات دست و پاگیر اداری هرگز اجازه نداده این اطلاعات یکپارچه شوند. تشکیل این بانک بعد از گذشت سال‌ها هنوز در گرو درک اهمیت وجود این بانک نزد مسئولان نهفته است.

کد خبر 183225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز