همشهری آنلاین: جایزه‌ بین‌المللی 25 هزار دلاری دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و دانشمند برجسته ایران در حوزه سلول‌های بنیادی، امسال به دلیل مشکلات مالی اهدا نمی‌شود

جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی امسال اهدا نمی‌شود

به گزارش ایسنا دکتر حمید گورابی، رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی امروز در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رویان که از 15 تا 17 شهریور ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود، اعلام کرد که این پژوهشگاه به دلیل مشکلات مالی توان اهدای سومین جایزه دکتر کاظمی آشتیانی را ندارد.

وی در پاسخ به علت فراهم نشدن هزینه این جایزه بین‌المللی گفت: جایزه‌ی 25 هزار دلاری دکتر کاظمی به همراه هزینه‌های جانبی آن برای رویان 30 هزار دلار هزینه در برخواهد داشت که ما برای برگزاری جشنواره اعطای این جایزه هیچ گاه از بودجه دولتی استفاده نکرده‌ایم؛ اما این بار برای این جایزه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقاضای کمک کردیم که متاسفانه پاسخی نگرفتیم.

گورابی با اشاره به این که سالن همایش‌های رازی برای برگزاری جشنواره رویان، از پژوهشگاه رویان 70 میلیون تومان دریافت کرده‌‌است، خاطرنشان کرد: با وجود چنین هزینه‌هایی ما مجبور شدیم جایزه‌ی دکتر کاظمی را فدای سایر بخش‌های جشنواره کنیم اما از این بابت ناراحت نیستیم چون این همان کاری است که خود ایشان می‌کردند و مطمئنیم روح ایشان از این بابت شاد است.

رییس پژوهشگاه رویان همچنین گفت: پیش از این درصدد بودیم که بنیاد علمی دکتر کاظمی را با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس کنیم که این جایزه نیز زیر مجموعه‌ این بنیاد قرار گیرد اما متاسفانه طرح آن فعلا مسکوت مانده است.

گورابی درباره‌ی ویژگی‌های این بنیاد توضیح داد:‌ در اساسنامه‌ بنیاد علمی دکتر کاظمی گرنت‌های تحقیقاتی نیز دیده شده است که از طریق آنها بتوانیم از تحقیقات دانشمندان سایر کشورهای دنیا نیز استفاده کنیم و در واقع به وسیله این گرنت‌ها جایزه‌ دکتر کاظمی را جهت بدهیم.

وی ادامه داد: با توجه به بندهایی که در اساسنامه دیده شده بود این بنیاد می‌توانست درآمد مالی نیز داشته باشد و با استفاده از آن هزینه‌ جایزه را تامین کند.

وی با بیان این که اهدا این جایزه بین‌المللی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اظهار کرد: در دو سال گذشته نیز با این که ما این جایزه را به دو محقق خارجی دادیم از روابط علمی برقرار شده با این دو محقق و کشورهای آنها بسیار بهره بردیم.

جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی آشتیانی، به منظور بزرگداشت یاد و خاطره این دانشمند فقید کشور، در سال 2010 به "رودولف یانیش" دانشمند آمریکایی و خالق نخستین گونه موش تراریخته و در سال 2011 به "هانس شولر" دانشمند سرشناس آلمانی در حوزه تحقیقات سلول‌های بنیادی در جشنواره‌های بین‌المللی رویان اهدا شده است.

کد خبر 183198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز