همشهری آنلاین: یک منبع روس اعلام کرد نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال 2012 برای بهره‌برداری به سفارش دهنده تحویل داده می‌شود.

خبرگزاری نووستی با اعلام این خبر به نقل از یک منبع مطلع افزود: در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، با ظرفیت صد در صد راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: این نیروگاه ظرف یک ماه و نیم تا دو ماه رژیم‌های گوناگون کاری را سپری کرده و سپس سند تحویل مقدماتی امضا خواهد شد. به دنبال آن نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت اسمی خود یعنی همان ظرفیتی که اکنون برای شبکه برق رسانی ایران لازم است، کار خواهد کرد و حدودا در آخر سال 2012 برای بهره‌برداری به سفارش دهنده ایرانی تقدیم خواهد شد.

در این راستا محمد احمدیان، معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی نیز درباره راه‌اندازی نیروگاه به ایسنا گفت که نیروگاه بوشهر برای اولین‌بار روز پنج‌شنبه 9 شهریور ساعت 18:45 برای اولین‌بار به ظرفیت نامی خود دست یافت و نیروگاه قدرت هزار مگاوات را تجربه کرد.

وی افزود: هم‌چنین روز جمعه ساعت 9:30 واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر هزار و دو مگاوات برق تولید کرد و به شبکه سراسری متصل شد.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره تست‌هایی که قرار است نیروگاه در مرحله 100 درصد قدرت خود به انجام برساند، گفت: زمان مشخصی را نمی‌توانم برای انجام این تست‌ها بیان کنم چرا که امری از قبل مشخص نیست. در عین حال پس از موفقیت در رساندن نیروگاه به قدرت 100 درصدی‌اش باید تست‌هایی در مرحله هزار مگاواتی برای اطمینان و ایمنی نیروگاه انجام شود.

احمدیان هم‌چنین از بیان زمان برنامه افتتاحیه رسمی نیروگاه بوشهر با حضور مقامات عالی‌رتبه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این مساله منوط به اطمینان حاصل کردن از مراحل کار در نیروگاه بوشهر و هماهنگی‌های دیپلماتیک است.

به گزارش نووستی، ولادیمیر پاولوف، معاون مدیر شرکت "اتم انرگو پرویکت" نیز از شهر نیژنی نووگورود روسیه گفت که راه‌اندازی کامل و صد درصدی نیروگاه اتمی بوشهر مرحله آخر رساندن واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به مرحله بهره‌برداری است که در جریان آن تمام تجهیزات و سیستم‌های این نیروگاه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که اولویت اصلی در جریان احداث نیروگاه اتمی بوشهر همواره مسایل ایمنی بوده و به این دلیل انتخاب ظرفیت راکتور به طور مرحله به مرحله صورت گرفته و با انجام آزمایشات لازم تجهیزات نیروگاه برای بهره‌برداری امن آن همراه بوده است.

کد خبر 183178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز