همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ˈان آی آ ای پیˈ از زیرمجموعه‌های ˈاتم استروی اکسپورتˈ پیمانکار اصلی ساخت نیروگاه بوشهر اعلام کرد که این نیروگاه به متخصصان ایرانی واگذار خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ،والری لیمارنکوˈ روزجمعه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: سند واگذاری بهره‌برداری کامل از نیروگاه اتمی بوشهر به ایران ماه مارس 2013 میان مقام‌های روس و ایرانی امضا می‌شود.

وی اضافه کرد: تصمیم در مورد تحویل دادن نیروگاه بوشهر برای بهره‌برداری در ماه مارس سال آینده با موافقت طرف‌های ایرانی و روس اتخاذ شده است.

وی یادآور شد که پس از واگذاری بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر به متخصصان ایرانی نیز حداقل 300 متخصص روس در نیروگاه باقی خواهند ماند و همراه با همتایان ایرانی خود کار خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، نیروگاه اتمی بوشهر اواخر ماه اوت امسال با 100 درصد ظرفیت تولید برق هسته‌ای راه‌اندازی شد.

بنا بر این گزارش، امضای سند واگذاری بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به طرف ایرانی، آخرین مرحله از اجرای این طرح مهم انرژی است که در آن تجهیزات و سیستم نیروگاه در سطح پروژه‌ای برق مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا و روسیه همچنین موظف شد که یک راکتور آبی-آبی و سوخت هسته‌ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه کرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.

ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت نیروگاه نزدیک 850 میلیون دلار است و پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی ˈاتم استروی اکسپورتˈ است.

در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل نماید.

روز 28 ژانویه 2009 ˈاتم استروی اکسپورتˈ از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد و سوخت هسته ای طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

اواخر ژانویه 2011 ˈاتم استروی اکسپورتˈ مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز 8 ماه مه 2011 درحداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و این رویداد یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق بود.

کد خبر 188345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز