همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه با اشاره به حمایت ایران از راهکار سیاسی و مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه گفت: اقدام مهمی که در این باره در اجلاس نم صورت گرفت تشکیل گروه دوستان رئیس یا تروئیکای نم با حضور نمایندگان (ایران، مصر و ونزوئلا) برای حل بحران سوریه است.

حسین امیر عبداللهیان

حسین امیر عبداللهیان شنبه شب در گفتگو با بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان اینکه خواسته ها و آرمان های جنبش عدم تعهد مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آرمان های انقلاب ماست اظهار داشت: جنبش عدم تعهد در طی گذشت سالها از 1955 تاکنون از اهداف اصیل خود دور شده است.

وی خاظر نشان کرد: ریاست سه ساله ایران بر جنبش نم باید متناسب با تحولات منطقه ای و جهانی باشد و برای هر موضوع مکانیزمی متفاوت داشته باشد تا اهداف اصیل جنبش تحقق یابد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش دشمنان برای تغییر مکان اجلاس و انصراف برخی اعضا از جمله مرسی و بان کی مون از سفر به تهران افزود: این اولین بار است که حضور نیمی از اعضا در حد سران بود و این نشان داد جمهوری اسلامی ایران در اوج و نه در انزوا میزبان 120 عضو جنبش عدم تعهد بود است.

این دیپلمات وزارت خارجه یادآور شد: در شرایطی که فشارهای بین المللی به مصر بسیار زیاد است و هنوز باقیمانده های مبارک در عرصه سیاسی مصر هستند، مرسی بی توجه به فشارهای غرب به تهران آمد و این نشان می دهد که علاقه شدیدی به انقلاب و آرمانهای ایران داشته است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این سوال که چرا مرسی در این شرایط و پس از انتخابات مصر به امریکا نرفت و به تهران آمد افزود: بسیاری از نظرات مرسی با ایران مطابق است و تنها در برخی موارد چون سوریه وی نظرات متفاوتی دارد که اگر اطلاعات مرسی درباره سوریه بیشتر بود ایشان دیدگاههای خود را تغییر می داد.

وی همچنین حضور دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد.

به گزارش مهر، امیرعبداللهیان با اشاره به حمایت ایران از راهکار سیاسی و مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه گفت: اقدام مهمی که در این باره در اجلاس نم صورت گرفت تشکیل گروه دوستان رئیس یا تروئیکای نم با حضور نمایندگان (ایران، مصر و ونزوئلا) برای حل بحران سوریه است.

وی افزود: ایران از طرح آقای مرسی و نیز طرح 6 ماده ای کوفی عنان نیز استقبال می کند و کشور ما به دنبال آرامش و ثبات، احقاق حقوق مردم و اصلاح امور در سوریه است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: این سخن که برخی می گویند این اجلاس به ایران اعتبار داد درست نیست بلکه ایران در قله سیاسی، علمی، مقاومت در مقابل نظام سلطه و استقلال بود که باعث شد محل برگزاری اجلاس تهران باشد.

وی با اشاره به هجمه گسترده بین المللی و رسانه ای برای صدمه زدن به مقاومت و فلسطین در اجلاس و اینکه مسئله سوریه مهم تر از فلسطین در اجلاس نم نمایان شود گفت: همه می دانند هلال مقاومتی به مصر، تونس و لیبی گسترش یافت و جایگاه مقاومت و فلسطین پیشرفت کرده و رژیم صهیونیستی منزوی شده است.

امیر عبداللهیان حضور محمود عباس در تهران را مهم خواند و افزود: نظرات ابومازون به جایی رسیده که فهمیده است رژیم صهیونیستی دیگر هیچ فایده ای برای او ندارد و در رایزنی هایی که با محمود عباس داشتیم دیدگاه های وی نیز بسیار به عقاید اسماعیل هنیه نزدیک شده است.

وی تاکید کرد: این بهترین فرصت برای حل مشکلات فلسطینیان و برگزاری یک انتخابات دموکراتیک بین ساکنان اصلی فلسطین  و نه ساکنان جعلی آن است.

کد خبر 183099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز