همشهری آنلاین: عالی‌ترین نهاد انتخاباتی مکزیک به رغم ادعاهای نفر دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور مبنی بر وقوع تقلب انتخاباتی، "انریکه پنانیتو" را به عنوان پیروز قانونی انتخابات اول ژوئیه اعلام و به طور رسمی راه را برای انتقال قدرت به دولت جدید باز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه انتخاباتی فدرال مکزیک اعلام کرد که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، کاندیدای حزب چپ که در انتخابات نفر دوم شد نتوانسته ثابت کند که خرید رای از سوی جناح پیروز انتخابات بر نتایج تاثیر گذاشته و موجب بازگشت حزب حاکم سابق پس از 12 سال غیبت به قدرت شده است.

پنانیتو که 46 سال دارد تاکید کرد که حزب وی موسوم به "حزب انقلابی بنیادین" که در دوران قدرت خود به خودکامگی شهرت داشت، تغییر کرده است.

این حزب در دوران قدرت خود در دهه‌های پایانی قرن بیستم به دلیل فساد، تقلب انتخاباتی و بحران‌های اقتصادی متعدد با اعتراضات شدید رو به رو شده بود.

پنانیتو در مراسمی که طی آن دادگاه انتخاباتی مکزیک سند تایید وی به عنوان رئیس جمهوری برگزیده را به او اعطا کرد، گفت: مکزیک با رئیس جمهوری مدرن و مسئول رو به رو خواهد بود که از انتقادات استقبال می‌کند و تمایل به شنیدن صدای همه مکزیکی‌ها و در نظر گرفتن همه آنها را دارد.

همچنین فیلیپه کالدرون، رئیس جمهوری قبلی با پنانیتو تماس گرفت تا پیروزی وی را تبریک گفته و برای دولت وی که کار خود را در تاریخ یک دسامبر آغاز خواهد کرد، آرزوی موفقیت کند.

کالدرون در بیانیه‌ای که دفتر وی منتشر کرد گفت که حمایت خود را از این دولت به عمل می‌آورد تا به موفقیت دست پیدا کند.

از سوی دیگر لوپز اوبرادور روز جمعه به خبرنگاران گفت که از پذیرفتن نتایج انتخابات سرباز زده و خواهان اعتراضات مسالمت آمیز در تاریخ 9 سپتامبر از نوع نافرمانی مدنی در میدان زوکالو در مرکز شهر مکزیکوسیتی است.

وی در سال 2006 نیز پس از شکست در انتخابات اعتراضات خیابانی گسترده به راه انداخت که موجب فلج شدن شهر مکزیکو سیتی شد اما این بار بعید است که وی بتواند اعتراضات فراگیر به راه بیاندازد.

لوپز اوبرادور تاکید کرد که دادگاه انتخاباتی مکزیک روز پنجشنبه با رد اتهامات جناح چپ مبنی بر خرید رای در انتخابات و دیگر موارد نقض تبلیغات انتخاباتی از سوی حزب انقلابی بنیادی، حکمی نامشروع را صادر کرده است.

هفت قاضی انتخاباتی این دادگاه از سوی دادگاه عالی مکزیک انتصاب پیدا کرده و توسط کنگره تایید می‌شوند و اعتبار و بی‌طرفی‌ آنها به طور گسترده تایید شده است.

اما با این وجود لوپز ابرادور مدعی شد که چند تن از اعضای این دادگاه به نفع حزب انقلابی بنیادین انتصاب پیدا کردند.

کد خبر 183042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز