همشهری آنلاین: دیپلمات سابق کشورمان در خصوص سخنان مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس نم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بیان نظرات مخالف ابایی ندارد گفت: ما اعتقاد نداریم که باید نظرات دیگران را حذف کرد.

محمدجواد لاریجانی در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا با اشاره به لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل گفت: این سازمان توسط غربی‌ها به یک افتضاح کشیده شده و آنها از این سازمان استفاده ابزاری می‌کنند و هنگامی که جایی روش‌های آن را دوست نداشته باشند این سازمان را تحقیر می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش غربی‌ها برای منصرف کردن حضور سران در اجلاس تهران و افشای تبادل پیام توسط برخی کشورهای غربی گفت: غرب در این زمینه فراتر از پیام عمل کرد و در یک فاصله چند ماهه عملیات وسیع دیپلماتیک از سوی وزرای خارجه و روسای جمهور کشورهای غربی انجام شد تا مقامات نم در تهران شرکت نکنند اما غربی‌ها با ناکامی بزرگی روبرو شدند.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه تشکیل اجلاس تهران پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود گفت: هر کشوری که در اجلاس تهران شرکت نمی‌کرد به ضرر خود عمل می‌کرد و امتیازاتی را از دست می‌داد.

وی در خصوص سخنان مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس نم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بیان نظرات مخالف ابایی ندارد گفت: ما اعتقاد نداریم که باید نظرات دیگران را حذف کرد. در اجلاس تهران اظهارات مخالفی از سوی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل مطرح شد؛ اما ما مخالف اظهار نظر نیستیم و اعتقاد داریم کسی نباید نظر خود را به دیگران تحمیل کند.

خبر آنلاین نوشت: گفتنی است محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سخنانش در اجلاس تهران با اشاره به بحران سوریه به دفاع از مخالفان اسد پرداخت و با بیان اینکه «این یک وظیفه اخلاقی است که در کنار مردم سوریه و علیه رژیم ستمگری که مقبولیت خود را از دست داده بایستیم»، افزود: «این یک ضرورت سیاسی و استراتژیک است. این از باور ما نسبت به یک سوریه مستقل بر می خیزد و همه ما باید پشتیبانی کامل مان را از مبارزه مردمی که خواهان آزادی و عدالت در سوریه هستند بیان کنیم.»

در حالی که احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در نطق خود اشاره ای به موضوع رژِیم صهونیستی نکرد، اما بان کی مون ترجیح داد در سخنانش گریزی به اظهارات گذشته رئیس جمهور کشورمان بزند.

وی با بیان اینکه باید از برخوردها جلوگیری کنیم و از منازعات پیشگیری کنیم، گفت:« از این تریبون تکرار می‌کنم که با هرگونه تهدیدی از جانب یک کشور برای از بین بردن کشور دیگر مخالفت می‌کنم. این کار نه تنها اشتباه است بلکه باعث تضعیف اصولی می‌شود که ما به آن معتقد هستیم. امروزه نم و سازمان ملل با چالش‌های بسیار بزرگی در پاسخ دادن به نیازهای مردم روبرو هستند.»

جواد لاریجانی با تاکید بر اینکه بیان نظرات مخالف از سوی محمد مرسی و بان کی مون در اجلاس تهران، بزرگی و سعه صدر جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد گفت: اجلاس امروز تهران نشان دهنده عظمت و مقام بالای جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در موضوع سوریه برخی سران مخالف موضع ایران باشند، گفت: اما مخالفت آنها با مداخله خارجی بسیار قابل توجه است و همین امر امروز از سوی آقای بان کی مون هم مطرح شد.

دیگر اظهارات وی به نقل از مهر به شرح زیر است:

  • برگزاری نشست سران عدم تعهد در تهران بسیار موفقیت آمیز بوده است. نحوه مدیریت اجلاس نم، بیانات رهبر معظم انقلاب و همت دولت عزیز در برگزاری کنفرانس سران عدم تعهد در تهران کار بسیار عظیمی است.
  • جنبش عدم تعهد در شرایط فعلی یک صدا است که به شدت به آن نیازمندیم چرا که بحث اعلام مواضع در ساختار جنبش عدم تعهد بسیار مهم است.
  •  60 سال پیش در هنگام تشکیل جنبش عدم تعهد فضای خفقان آوری توسط دو امپراتوری شوروی و آمریکا درست شده بود. جنبش عدم تعهد به دنبال این بود که فضایی فراهم کند تا کشورهایی که می خواهند از این دو قدرت تبعیت نکنند در آن فعالیت کنند.
  • متاسفانه غرب بعد از فروپاشی شوروی دیکتاتوری وحشتناکی را آغاز کرد و برای جهان گشایی حتی از نیروی نظامی آشکار هم جلوگیری نکردند.
  • متاسفانه این فضای خفقان بین‌المللی سنگین تر از فضای دو قطبی بود.
  • رهبری سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد خشم غرب را درآورده است اما آنها باید بدانند صدای جنبش عدم تعهد از گذشته رساتر خواهد شد و ایران مقابل گرایش جهان گشایانه غرب می ایستد.
  • *ایران یک رئیس تشریفاتی برای جنبش عدم تعهد نیست و کشور ما در خصوص مسائل مهم جهانی موضع گیری های دقیقی دارد.
کد خبر 182944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز