همشهری‌آنلاین: خبرنگار سیاسی ایسنا می‌گوید دقایق نخستین آغاز اجلاس سران جنبش غیر متعهدها با حاشیه‌های به یادماندنی همراه بوده است که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌شود.

*ورود سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به محل برگزاری اجلاس ساعت 8 و 30 دقیقه آغاز شد که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به صورت رسمی با همراهی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور و علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه از سران کشورها استقبال می‌کردند.

*هیات‌های همراه سران عضو جنبش غیرمتعهدها وارد سالن شدند و سران کشورها به سالن وی‌آی‌پی جنب محل اصلی اجلاس هدایت شدند.

*مقام معظم رهبری ساعت 10 وارد محل اجلاس شدند.

*ورود هیات‌ها از ساعت 8 و 30 به محل برگزاری اجلاس تا ساعت 10 ادامه داشت و پس از آن سران کشورها به سالن اصلی اجلاس وارد شدند.

*پیش از آغاز رسمی اجلاس تهران هیات‌های حاضر از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در محل برگزاری اجلاس به رایزنی‌های دو جانبه و چندجانبه که گاه همراه با خوش و بش بود مشغول بودند.

*بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و محمد مرسی رییس‌جمهور مصر در کنار یکدیگر نشستند و قبل از افتتاح رسمی دقایقی با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

*همراه با ورود سران کشورها به سالن اصلی اجلاس مقامات کشوری و لشکری از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، ‌حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فر، حجت‌الاسلام والمسلمین قومی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی، سعید جلیلی، حداد عادل، ولایتی، فیروزآبادی، صفوی، رضایی، رحیمی، ثمره هاشمی، مجتهدزاده، بداغی و ... وارد سالن شدند و در جایگاه خود قرار گرفتند.

*از حاشیه‌های قابل توجه رسانه‌ها گفت‌وگوی مرسی و هاشمی شاهرودی به زبان عربی بود که این دو قبل از آغاز رسمی برنامه دقایقی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

*آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دبیرکل سازمان ملل پس از سلام و خوشامدگویی با یکدیگر صحبتی کوتاه داشتند.

*رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه اجرای برنامه را بر عهده داشت.

*خبرنگاران در دو محل سالن اجلاس سران و مرکز همایش‌های صدا و سیما برای پوشش این رویداد تاریخی مستقر شده بودند و تکاپوی رسانه‌های داخلی برای پوشش اخبار اجلاس تهران مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

*هاشمی رفسنجانی رییس مجلس تشخیص مصلحت نظام از دیگر مسوولان کشورمان بود که با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و محمد مرسی رییس‌جمهور مصر خوش و بش کرد.

*سران سه قوه همراه با مقام معظم رهبری وارد سالن اصلی اجلاس شدند و پس از اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر مقامات کشورمان جای گرفتند.

*پس از قرائت قرآن کریم توسط یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان سخنرانی مقام معظم رهبری ساعت 10 و 45 دقیقه آغاز شد.

*خانواده شهدای هسته‌یی کشورمان مهمان ویژه مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها بودند.

*مهمان‌پرست و آخوندزاده نخستین افرادی بودند که در سالن اصلی محل برگزاری اجلاس سران حاضر شدند و دقایقی بعد صالحی نیز به جمع آن‌ها پیوست سایر مقام‌های کشوری و لشکری نیز کم کم به جمع حاضران در سالن اصلی محل برگزاری اجلاس پیوستند.

* خبر نزدیک شدن به لحظات آغازین مراسم افتتاحیه توسط مهمانپرست اعلام شد.

* احمد نجفی تهیه‌کننده سرشناس ایرانی از جمله افرادی بود که در بخش خبرنگاران اجلاس سران به همراه تیمی متشکل از چند تصویربردار حضور داشت.

* پس از سخنرانی مقام معظم رهبری سران حاضر در اجلاس تا دقایقی به صورت ممتد ایشان را تشویق کردند و سپس رییس‌جمهور کشورمان ایشان را تا خروج از سالن مشایعت کرد و بازگشت.

* در جریان برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها، مرسی رییس‌جمهور مصر بعد از ایراد سخنان خود ریاست شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها را به جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد و رییس‌جمهور در جایگاه ریاست جلسه قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به مدت سه سال ریاست جنبش غیرمتعهدها را بر عهده خواهد داشت.

*در بخش سران این اجلاس لاریجانی ، رفسنجانی ، بان‌کی‌مون ، مرسی ، احمدی‌نژاد ، مانموهان سینگ و ناصرعبدالعزیز، شاهرودی و رییس قوه قضاییه به ترتیب از چپ به راست روی صندلی‌های واقع در وسط جلسه نشسته بودند.

*سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه ارکستر صدا و سیما به سرپرستی محمد بیگلری‌پور اجرا شد.

* ترکیب صندلی‌های هیات‌ها به صورت دو بعلاوه سه شامل دو صندلی چرخ‌دار در جلو برای سران و سه صندلی ثابت در عقب برای کارشناسان بود.

*به پیشنهاد رییس جمهور کشورمان به عنوان رییس دوره‌ای جنبش عدم تعهد سران و شخصیت‌های حاضر در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به احترام رهبران فقید کشورهای عضو جنبش از جمله شهیدان رجایی و باهنر (رییس جمهور و نخست وزیر شهید کشورمان) یک دقیقه سکوت کردند.

*خانواده‌های شهدای هسته‌یی گلی را به نشانه صلح و دوستی به نماینده بان‌کی‌مون تقدیم کردند.

* خانواده شهدای هسته‌یی کشورمان علی‌محمدی، احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد که در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها حضور داشتند، از بان‌کی‌مون درخواست ملاقات کردند،اما سخنگوی بان‌کی‌مون اعلام کرد که به علت برنامه‌های فشرده دبیر کل سازمان ملل امکان این ملاقات وجود ندارد.

در پی این موضوع خانواده‌های شهدای هسته‌یی گلی را به سخنگوی بان‌کی‌مون تقدیم کردند و از او خواستند این گل را به نشانه صلح و دوستی به بان‌کی‌مون اعطا کند.

*سران شرکت‌کننده در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران عکس یاد‌گاری گرفتند.

*شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در نوبت صبح حدود ساعت 13:45 دقیقه پایان یافت.

*پس از پایان نشست صبح شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در سالن اجلاس، مقامات عالی‌رتبه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس با یکدیگر نشست‌های دوجانبه برگزار و در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

*در محل برگزاری شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران، نمایشگاه‌هایی از پیشرفت‌های علمی کشور در زمینه‌های فناوری نانو، صنایع هسته‌یی، پیشرفت‌های پزشکی کشور و پیشرفت‌های ایران در عرصه هوا و فضا به نمایش گذاشته شده است.

در یکی از نمایشگاه‌ها ماکت‌هایی از ماهواره‌بر سفیر رصد و ماهواره‌بر سیمرغ به نمایش گذاشته شده است.

* همچنین مجمع جهانی اهل بیت نیز نمایشگاهی از کتاب‌های منتشر شده از این مجمع به زبان‌های مختلف را در معرض دید عموم قرار داده است.

* در راهروهای برگزاری این اجلاس، صنایع دستی کشورمان نیز به نمایش گذاشته شده است.

* حدود ساعت 17 نشست بعدازظهر سران شرکت کننده در شانزدهمین اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد به ریاست احمدی‌نژاد آغاز شد و در طی ان تعدادی از روسای جمهور شرکت‌کننده به ایراد سخنرانی پرداختند.

* محمود احمدی‌نژاد در راستای برنامه‌ها و دیدارهایی که با برخی سران شرکت‌کننده در این اجلاس دارد، در اواسط نشست بعداز ظهر سالن برگزاری اجلاس را ترک کرد و ریاست جلسه را به نوری مالکی ـ نخست‌وزیر عراق ـ سپرد.

کد خبر 182905
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز