چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: انجمن‌های صنفی پرستاری نسبت به رفتار سازمان تأمین اجتماعی با اعضای این انجمن‌ها اعتراض کردند.

پرستار

کورش نادری، عضو شورای عالی نظام پرستاری، گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود که سابقه کار در مشاغل سخت و زیان‌آور یک و نیم برابر شود و قرار نبود در این بین تبعیضی ایجاد شود اما در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی مصوبه مجلس را در باره پرستاران اجرا نمی‌کند.

او در توضیح مشکلات بازنشستگی پرستاران توضیح داد: پرستارانی که با 20 سال سابقه به تأمین اجتماعی مراجعه و تقاضای بازنشستگی داشته‌اند با موانعی در این زمینه روبه‌رو شده‌اند ولی به‌آنها توضیح داده شده که به ازای هر سال سابقه شان یک سال و سه ماه محاسبه خواهد شد،سازمان تأمین اجتماعی یک آیین‌‌نامه نوشته که مشاغل را دسته بندی کرده و بر‌اساس این دسته بندی سابقه کار پرستاران را با ضریب 1.1، 1.3 تا 1.5برابر در نظر می‌گیرد و برای گروه‌های مختلف ضرایبی را اختصاص داده است. متأسفانه با اعمال این ضرایب حق مطلب ادا نمی‌شود. عضو شورای عالی پرستاری کشور،‌ با اشاره به اینکه آیین‌نامه به صورت مکتوب در اختیار سازمان نظام پرستاری قرار داده نشده است افزود: این آیین‌‌نامه از سوی ادارات کل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شده و از سوی کارشناسان این ادارات در سراسر کشور اجرا می‌شود.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری آبادان در پاسخ به این سؤال که چه توضیحی از سوی کارشناسان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود، گفت: به مراجعه‌کنندگان گفته شده که بر اساس آیین‌نامه‌ای که از سوی ادارات کل ارسال شده عمل می‌شود. کارشناسان فقط گفته‌اند که این بخشنامه از سازمان تأمین اجتماعی به ما ابلاغ شده این است.در واقع کارشناسان پاسخگوی چرایی این ماجرا نیستند و فقط به عنوان مجری دستوراتی را که دریافت کرده‌ اند اجرا می‌کنند.

نادری درباره معیارهای در نظر گرفته شده در ‌آیین‌‌نامه تأمین اجتماعی توضیح داد: جدولی در این باره تنظیم کرده‌اند و بر اساس آن عمل می‌کنند. در این جدول به عنوان مثال برای پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها هر یک سال سابقه، یک سال و سه ماه در نظر گرفته شده است. همین سابقه برای پرستاران شاغل در مراکز درمانگاهی غیر شبانه روزی یک سال و دو ماه و برای پرستارانی که در سایت‌های اداری کار می‌کرده‌اند هر سال خدمت، یک سال و یک ماه محاسبه شده است.

به گفته‌ رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری آبادان، مجلس تأکید کرده بود که شغل پرستارانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود که در بیمارستان‌های شبانه روزی به فعالیت اشتغال داشته‌اند، در مصوبه مجلس چیزی به عنوان درمانگاه‌های روزکار مد نظر نبوده و کارهای اداری آموزشی و امثالهم هم مد نظر قرار نمی‌گیرد، در واقع سخت و زیان‌آور بودن برای پرستارانی که بر بالین بوده‌اند و در بیمارستان‌ها به صورت شبانه روزی کار کرده‌اند و روزهای تعطیل سرکار رفته‌اند در نظر گرفته شده است.

پرسش از وزیر

در حال حاضر نمایندگان مجلس این مسئله را در قالب یک سؤال آماده کرده اند که از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسیده شود. این سؤال آماده ارائه در مجلس است که پس از تعطیلات‌ در تهران و بازگشایی مجلس مطرح خواهد شد.

کد خبر 182851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز