یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: دکتر فخرالسادات انارکی، استادیاردانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نایب‌رئیس انجمن استومی ایران گفت: استومیت‌ها در کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: استومیت‌ها افرادی هستند که استوما دارند و از کیسه برای تخلیه مدفوع یا ادرار استفاده می‌کنند.استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همشهری گفت: این بیماران علاوه بر مشکلات بیماری زمینه‌ای مثل سرطان و التهاب روده با مشکلات دیگری هم روبه‌رو هستند.

برخی از این مشکلات مربوط به تغییر فیزیکی بدن هنگام خروج ادرار یا مدفوع از دیواره شکم است که این مسئله می‌تواند منجر به سوختگی‌های شدید پوستی، زخم، عفونت، بیرون زدگی روده، فتق محل استومی، مشکلات تغذیه‌ای شود و برخی نیز مربوط به مشکلات روحی و روانی بیماران است که بسیار درناک‌تر از عوارض استومی است. او مسائل مربوط به روابط اجتماعی و شغلی، زناشویی، بیکاری و طلاق را از دیگر مشکلاتی ذکر کرد که بیماران استومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نایب‌رئیس انجمن استومی ایران اظهار داشت: انجمن استومی ایران به‌عنوان تنها متولی و حامی بیماران استومی کشور از سال 1380افتتاح شده و این انجمن با ارائه خدمات رایگان به استومیت‌ها نقش بسیار مؤثری در بهبود کیفیت زندگی بیماران ایفا کرده است.
او افزود:در حال حاضر انجمن استومی ایران بیش از 4هزار و 500عضو دارد و با اجرای برنامه‌های عملی گام مؤثری در گسترش شاخه‌های انجمن در تمام استان‌های کشور برداشته است.

نایب‌رئیس انجمن استومی ایران، خدمات بالینی این انجمن را شامل، مشاوره، ویزیت، معاینه، آموزش شست‌وشوی روده، اهدای کیسه و محصولات استومی به استومیت‌های نیازمند ذکر کرد و افزود: با توجه به ارتباطات بسیار گسترده با انجمن‌های استومی دنیا یک سری محصولات مصرفی استومی از طریق آن انجمن‌ها به انجمن استومی ایران اهدا می‌شود و انجمن استومی ایران با همکاری کمیته امداد و بیمه‌های خدمات درمانی روستایی این محصولات را به‌صورت رایگان به استومیت‌های نیازمند در سراسر کشور اهدا می‌کند.

اوگفت: در انجمن استومی ایران، چگونگی مراقبت از استومی و زندگی با آنها، نوع تغذیه مناسب استومی، روش حمام کردن، چگونگی و روش صحیح ورزش‌های مناسب برای این بیماران، آموزش بازگشت به‌کار و فعالیت‌های اجتماعی ازجمله آموزش‌هایی است که انجمن استومی ایران برای استومیت‌ها ارائه می‌دهد.نایب‌رئیس انجمن استومی ایران اظهار امیدواری کرد که در تمام بیمارستان‌های ایران حداقل یک پرستار آموزش دیده مراقبت از استومی وجود داشته باشد.

کد خبر 228519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز