گروه سیاسی: با آغاز نشست وزرای خارجه شرکت‌کننده در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم‌تعهد روز گذشته پیش‌نویس سند این اجلاس با اجماع وزیران خارجه عضو این جنبش تأیید شد.

استقبال فرزندان شهیدای هسته ای

دور دوم نشست‌های اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران از دیروز با گردهمایی وزرای امورخارجه کشورهای عضو این جنبش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما آغاز به‌کار کرد و طی آن ریاست سه ساله وزرای خارجه اجلاس به وزیر امورخارجه کشورمان واگذار شد.نشست وزرای خارجه اجلاس عدم‌تعهد صبح دیروز با سخنان رمزی عزالدین، معاون وزیر خارجه مصر آغاز شد و او به جای وزیر امورخارجه مصر ریاست وزرای خارجه را به علی اکبر صالحی تحویل داد.

به همین دلیل نیز بود که عزالدین در ابتدای سخنان خود از حضور نیافتن محمدکامل عمرو وزیر خارجه کشورش در ابتدای این نشست عذرخواهی کرد و گفت: درود وزیر خارجه کشورم را به این نشست اعلام و از جانب ایشان معذرت خواهی می‌کنم که نتوانستند در این اجلاس شرکت کنند، زیرا وی به همراه آقای مرسی در سفر دیگری بوده است و نتوانستند خود را به این نشست برسانند. رمزی عزالدین با تقدیر از شعار انتخاب شده از سوی کشورمان برای اجلاس گفت: نسبت به توانمندی برادران ایرانی‌ام مطمئن هستم که برای پیشبرد اهداف جنبش و دستاوردهایی که 50 سال از تاریخ آن گذشته است و همواره برای آن تلاش شده نیز ایران تلاش خواهد کرد.

تصویب سریع آیتم‌ها

پس از این اظهارات اولیه معاون وزیر امورخارجه مصر، وزیر امور خارجه کشورمان با تکیه بر مسند ریاست نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها در سخنانی با تشکر از سخنان عزت‌الدین در تأیید بخشی از سخنان او گفت: البته آقای رمزی به نیابت محمدکامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر در این نشست سخنرانی کردند و تا آنجا که ما در جریان هستیم، وزیر خارجه مصر اکنون در چین و در راه رسیدن به ایران است.

علی اکبر صالحی در سخنان خود از وزیر امورخارجه مصر به‌دلیل آنچه «کارهای خوب مصر به‌عنوان رئیس این جنبش در سه ساله گذشته» نامید تشکر کرد و بلافاصله پس از آن با خواندن سرفصل‌های پیش‌نویس سند شانزدهمین اجلاس که به تأیید و اجماع نظر کار‌شناسان ارشد کشورهای عضو جنبش رسیده است، پیشنهاد کرد تا پیش‌نویس سند به‌دلیل موافقت پیشین کار‌شناسان ارشد و تسریع در روند امور با اجماع وزرا تأیید و برای تأیید نهایی به نشست سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها ارجاع شود.

شاید این مزاح صالحی که «با پیش فرض اینکه همه شما مایلید به جاهای بسیار زیبای تهران سر بزنید، روی همکاری شما برای مدیریت زمان حساب می‌کنیم» باعث شد تا وی بتواند در یک بازه زمانی حدوداً نیم ساعته کلیه «آیتم»های پیش‌نویس سند را قرائت کند و تأیید وزرای امورخارجه کشورهای عضو را نیز برای آنها بگیرد. صالحی با نام بردن هر آیتم از حاضرین می‌خواست اگر اظهارنظر و خواسته‌ای در ارتباط با آنها دارند بگویند که کلیه آیتم‌ها بدون اظهارنظر خاصی از سوی مقامات حاضر در اجلاس به تصویب رسید. بنابر آنچه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه از تعداد نفرات شرکت‌کننده در جلسه دیروز اجلاس اعلام کرد پیش‌نویس سند مورد اشاره در حضور حدود 60 وزیر امورخارجه جنبش عدم‌تعهد به تصویب رسیده است که این رقم تا پایان اجلاس به بالای 70 نفر می‌رسد.

مفاد پیش‌نویس سند مصوب

پیش‌نویس سندی که روز گذشته مفاد آن به تصویب وزرای امورخارجه کشورهای عضو رسید در دو کمیته‌ سیاسی و اقتصادی اجلاس کارشناسان ارشد در سه فصل، 668 صفحه و 701 بند تنظیم شده بود. به گفته صالحی بحث سوریه، موضوع فلسطین، مشکلات اقتصادی جهانی، مشکلات حکمرانی و اداره امر جهان، شعار شانزدهمین اجلاس جنبش عدم‌تعهد و اصلاح ساختار سازمان ملل ازجمله بحث‌های مهمی بوده است که وزرای خارجه در صحبت‌هایشان درباره آن اظهارنظر کرده‌اند و به آن پرداخته‌اند.

در بیانیه اجلاس نیز به بحث مدیریت جهانی و اصلاح ساختار سازمان ملل و انتقاد ازجا انداختن دلار به‌عنوان پول بین‌المللی پرداخته شده است. وی به‌عنوان سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها نیز یکی از مسائل مطرح شده در سند اجلاس سران را بحران‌های موجود درمناطق مختلف جهان عنوان کرد و افزود: کشور‌های جنبش غیرمتعهدها اعتقاد دارند باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و بدون به‌کارگیری زور و اقدامات یکجانبه نسبت به حل بحران‌ها اقدام کرد.

مهمانپرست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چگونگی ایجاد ضمانت اجرایی برای مصوبات و بیانیه‌های سیاسی جنبش غیرمتعهدها در دستور کار این اجلاس قرار دارد، گفت: امیدواریم در دوران ریاست سه ساله ایران با کمک همه کشورهای عضو، راهکارهایی را دنبال کنیم که با ایجاد تغییرات لازم در ساختار جنبش غیرمتعهدها، این مجموعه به یک عنصر کارآمد، مقتدر، یکپارچه و تأثیرگذار در همه مسائل منطقه و بین‌المللی تبدیل شود.

موضوع سوریه در سند اجلاس

مهمانپرست بحران سوریه را ازجمله موضوعات پیش‌نویس سند اجلاس تهران ذکر کرد و گفت: اعضای این جنبش در سند نهایی تأکید دارند دخالت بیگانگان در سوریه را درست نمی‌دانند و از ابتکارات در فضای مسالمت‌آمیز برای حل بحران سوریه حمایت می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این سند از اقداماتی که آقای کوفی عنان انجام دادند تقدیر و استقبال و همچنین از فعالیت اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز تقدیر و توصیه شده است.

مهمانپرست ادامه داد: اعضا تأکید دارند که باید امکان کمک‌رسانی انسان‌دوستانه به سوریه وجود داشته باشد و با هرنوع مداخله خارجی برای دامن زدن به بحران سوریه مخالف هستند. سندی که پیش‌نویس آن طی چهار روز برگزاری اجلاس جنبش عدم‌تعهد به تصویب کارشناسان ارشد و وزرای امورخارجه کشورهای عضو این جنبش رسیده فردا در مراسم افتتاحیه اجلاس سران مطرح می‌شود و به تأیید آنان نیز خواهد رسید. این اجلاس با حضور سران حدود 50 کشور و بیش از 70 وزیر، یکی از بزرگ‌ترین اجلاس‌های جنبش عدم‌تعهد خواهد بود.

کد خبر 182735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز