دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

سخنگوی والی هلمند، در جنوب افغانستان گفته است که طالبان ۱۷ غیرنظامی، ازجمله دو زن را به اتهام همکاری با دولت سربریده‌اند.

افغانستان

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این واقعه عصر یکشنبه در منطقه روشن‌آباد در ولسؤالی (فرمانداری) کجکی روی داده است. سخنگوی والی هلمند تأکید کرد که قربانیان این حادثه افراد غیرنظامی بوده و با دولت هیچ‌گونه ارتباط کاری نداشته‌اند. در ماه‌های اخیر گروه طالبان با قیام‌های مردمی در چند ولایت جنوبی و شرقی افغانستان و از جمله غزنی، ننگرهار و لغمان مواجه بوده‌ است. مردم در محل حادثه می‌گویند که اینگونه کشتارها در چند هفته اخیر افزایش یافته و در دو هفته اخیر دو مورد قتل از این دست در این ولایت روی داده است.

در هفته آخر‌ماه رمضان سه نفر از بزرگان قومی و یک مرد ریش‌سفید به‌گونه مرموزی در ولایت هلمند کشته شدند. مردم منطقه می‌گویند که این چهار نفر نسبت به کشتارهای اخیر در هلمند ابراز نگرانی کرده بودند. در همین حال دفتر اطلاع‌رسانی ناتو با صدور اطلاعیه‌ای گفته است که یک سرباز ارتش افغانستان هنگام آموزش نظامی توسط افسران خارجی، به سوی افسران خارجی شلیک کرده و دو نظامی آمریکایی را کشته است. ناتو جزئیات بیشتری ارائه نکرده و گفته است که تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد.

در هفته‌های اخیر موضوع حمله سربازان ارتش و پلیس افغانستان به همکاران خارجی آنها خبرساز شده و موضوع داغی در محافل سیاسی و خبری بوده است. براساس گزارش‌های تأییدشده، در شش‌ماه اخیر ۲۸ سرباز خارجی توسط افرادی که یونیفورم ارتش و پلیس افغانستان را به تن داشتند، کشته شده‌اند.در رویدادی دیگر ارتش افغانستان از کشته‌شدن 10سرباز افغان در اثر حمله‌ای داخلی خبر داد. هنوز جزئیات این حمله منتشر نشده‌است.

اخیرا دولت افغانستان در پی سفر ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا به کابل، از نفوذ سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه در نهادهای امنیتی خود خبر داد و اعلام کرد که برای شناسایی عوامل نفوذی بیگانه در این نهادها اقداماتی را آغاز کرده است.
در یک تحول دیگر، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در ولسؤالی گیزاب ولایت ارزگان در شمال ولایت هلمند، دو زن کشته و دو مرد غیرنظامی زخمی شده‌اند. مقام‌ها گفته‌اند که این حادثه صبح روز دوشنبه روی داده است.

واگذاری 200پایگاه ناتو در افغانستان

با نزدیک شدن زمان خروج نظامیان ناتو از افغانستان، این سازمان در حال تعطیل کردن پایگاه‌های خود در خاک این کشور است. ژنرال استفن شاپیرو، رئیس‌کل تشکیلات نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که واگذاری تجهیزات این مراکز درصورتی به نیروهای افغان صورت می‌گیرد که نیروهای آمریکایی نیازی به آن نداشته باشند.

او افزود که تا به حال 400مرکز نظامی آمریکا در افغانستان بسته شده و یا به نیروهای افغان واگذار شده و قرار است ۲۰۰ قرارگاه نظامی دیگر نیز بسته یا به افغان‌ها واگذار شود. این ژنرال آمریکایی اما تأکید کرد که سرنوشت تجهیزات این پایگاه‌ها بستگی به هزینه انتقال آن به آمریکا و نیازمندی آمریکایی‌ها به آن در داخل آمریکا دارد.

به گفته این ژنرال آمریکایی، بسته‌شدن یا واگذاری پایگاه‌های نظامی به نیروهای افغان به روند انتقال مسئولیت‌ها نیز بستگی دارد.
او می‎گوید که به هر میزانی که نیروهای افغان مسئولیت‌های امنیتی بیشتری را به دوش گیرند، به همان اندازه قرارگاه‌های بیشتر آمریکایی مسدود یا به آنها واگذار خواهد شد.

کد خبر 182584
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز