گروه بین‌الملل: با افزایش حملات انتحاری و تیراندازی مستقیم به نظامیان خارجی در افغانستان در هفته‌های اخیر، ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا دیروز وارد افغانستان شد.

ارتش

دیروز با کشته شدن چهار نظامی دیگر ناتو در افغانستان تلفات آنها از ابتدای سال‌جاری میلادی در این کشور به 43نفر افزایش یافت. دیروز بر اثر انفجار بمبی در شرق افغانستان سه نظامی ناتو کشته شدند. فرماندهی نیروهای کمک به امنیت افغانستان (ایساف) با تأیید این خبر از اعلام ملیت کشته‌شدگان این انفجار خودداری کرد.

این در حالی است که اکثریت نظامیان خارجی مستقر در مناطق شرقی افغانستان را نیروهای آمریکایی تشکیل می‌دهند.
همچنین حمله یک فرد مهاجم به نظامیان ناتو در جنوب افغانستان موجب کشته‌شدن یک نظامی دیگر ناتو شد. جزئیات این حمله هنوز اعلام نشده است. پدیده‌ای که در ماه‌های اخیر جان نظامیان ناتو به‌ویژه نظامیان آمریکایی را در افغانستان تهدید می‌کند، تیراندازی نظامیان پلیس و ارتش افغانستان به سوی مربیان آموزشی خارجی است.

در همین هفته گذشته چهار نظامی آمریکایی به همین شیوه کشته شده‌اند. دولت افغانستان و ناتو می‌گویند که این حملات کار نیروهایی از طالبان است که به ارتش و پلیس افغانستان نفوذ کرده‌اند. با این حال طالبان مسئولیت این حملات را به‌عهده نگرفته‌است. بعضی از تحلیلگران امور افغانستان می‌گویند دلیل بخشی از این حملات می‌تواند سرخوردگی افغان‌ها از حملات شبانه ناتو به شهرهای افغانستان باشد که گاه تلفات زیادی از میان غیرنظامیان افغان می‌گیرد.

افزایش تلفات نیروهای خارجی مقامات غربی را به واکنش واداشته و اخیرا سخنگوی کاخ سفید نیز از وقوع چنین حوادثی ابراز نگرانی کرده است. ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی به افغانستان سفر کرده است تا درخصوص تحولات جاری در افغانستان و نیز حمله نیروهای افغان به نیروهای خارجی با فرماندهان ارشد گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جدیدترین حادثه در افغانستان، یک افغان در لباس پلیس این کشور، یک سرباز ناتو را به قتل رساند. این حملات که به حملات سبزها علیه آبی‌ها(اشاره به رنگ لباس نظامیان افغانستان و نظامیان ناتو) معروف است، نگرانی مقام‌های آمریکایی و اعضای ناتو را برانگیخته است.

این در حالی است که آمریکا و نیروهای خارجی خود را برای خروج از افغانستان آماده می‌کنند و نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا پلیس و ارتش افغانستان توانایی کنترل اوضاع امنیتی و به‌دست گرفتن مسئولیت‌های امنیتی را دارند یا خیر. ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش از ورود به پایگاه هوایی آمریکا در بگرام، نگرانی خود را درخصوص این حملات در جمع خبرنگاران مطرح کرد.این مقام آمریکایی همچنین گفت که شمار این حملات رو به افزایش است و راهکارهایی برای مقابله با این حملات درنظر گرفته شده اما هنوز بحث‌های جدی در این‌باره انجام نشده است. از سوی دیگر لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان ابراز نگرانی کشورش را درخصوص این حملات اعلام کرد و خواستار همکاری بیشتر این کشور با نیروهای ایساف شد.

خروج زودهنگام نیوزیلند

نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که خروج نیروهای کشورش از افغانستان زودتر از موعد مقرر و در سال 2013انجام می‌شود. نخست‌وزیر نیوزیلند گفت که این اقدام ارتباطی به مرگ پنج سرباز این کشور در‌ماه جاری در افغانستان ندارد و کشورش تصمیم گرفته است تا خروج از افغانستان را زودتر از برنامه پیشین اجرا کند.

فرمانده ارتش پاکستان: طالبان برای ما خطرناک است

ژنرال اشفق کیانی فرمانده ارتش پاکستان در اظهاراتی کم سابقه گفته‌است: اگر از حملات طالبان جلوگیری نشود، پاکستان با خطر تجزیه روبه‌رو خواهد شد. فرمانده کل ارتش پاکستان در سخنان خود که همزمان با سالگرد استقلال این کشور ایراد شد از مردم خواست در جنگ علیه طالبان از حکومت حمایت کنند نه از افراطیون. در همین حال، ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژنرال کیانی گزارش‌ها در مورد همکاری نظامیان این کشور با نظامیان آمریکایی برای مقابله با حملات طالبان را، رد کرده است. در این بیانیه آمده است، فرمانده کل ارتش پاکستان گزارش‌ها درباره نتایج دیدار پنجشنبه گذشته با ژنرال جیمز ماتیس فرمانده مرکزی آمریکا ازجمله عملیات مشترک علیه طالبان را تکذیب کرده است.

در این بیانیه به نقل از کیانی آمده است، عملیات مشترک، برای مردم و نظامیان پاکستان، غیرقابل‌قبول است و از دیدگاه پاکستانی‌ها، چنین عملیاتی به منزله عبور از خطوط قرمز محسوب می‌شود. رسانه‌های آمریکایی اوایل‌ماه اوت ادعا کرده بودند، ارتش پاکستان و آمریکا تصمیم گرفته‌اند برای عملیات مشترک علیه طالبان در وزیرستان شمالی، با یکدیگر همکاری کنند. این رسانه‌ها در اثبات ادعای خود به سفر نزدیک به یک‌ماه پیش ژنرال ظهیر الاسلام رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به آمریکا اشاره کردند.

کد خبر 181640
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز