دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حوزه‌ی ریاست سازمان حج و زیارت اعلام کرد: سهمیه‌ی ایران برای حج تمتع امسال 75هزار نفر است.

حج و زیارت

به گزارش خبرنگار سرویس حج و زیارت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنیامین شکوه‌فر توضیح بیشتری درباره‌ی سهمیه‌ی حج تمتع امسال ایرانی‌ها نداد؛ اما با توجه به پیشینه‌ی رایزنی‌های مقامات حج ایران با عربستان، ماه مبارک رمضان معمولا زمان تعیین‌کننده‌ای برای سهمیه‌ی حج کشورهاست، چراکه عربستان در این ماه سهم اضافه‌تری را براساس ظرفیت و امکانات خود به کشورها اختصاص می‌دهد؛ اما فعلا از نتیجه‌ی رایزنی‌های امسال ایران و عربستان خبری نیست.

البته سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور ـ به عربستان برای حضور در اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، این احتمال را ایجاد کرد که شاید مقامات عربستان در سهمیه‌ی حج امسال که به نسبت سال گذشته تقریبا 30هزار نفر کمتر شده است، تجدید نظر کند؛ ولی همچنان خبری از این تجدید نظر نیست.

هرچند نمی‌توان با صراحت در این‌باره سخن گفت، ولی از سخنان مقامات حج کشور این‌طور برمی‌آید که سهمیه‌ی حج امسال برای ایران، همان 75هزار نفر است. در حالی که سال گذشته ایران بیش از 98هزار نفر سهمیه‌ی حج تمتع داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ‌ پیش‌تر گفته بود: سهمیه‌ی حج هر کشور براساس قوانین سازمان کنفرانس اسلامی، با توجه به جمعیت آن کشور تعیین می‌شود، یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر، یک نفر سهمیه‌ی حج به آن کشور اختصاص می‌یابد که بر این اساس، سهمیه‌ی حج ایران 75هزار نفر می‌شود.

البته عربستان سال‌ها بیشتر از این تعداد، سهمیه‌ی حج به کشور ما اختصاص می‌داد و شاید حالا تصمیم گرفته باشد که قوانین سازمان کنفرانس اسلامی را رعایت کند.

رئیس سازمان حج و زیارت که اوایل ماه مبارک رمضان با خبرنگاران صحبت می‌کرد، از رایزنی‌ها با مقامات سعودی برای افزایش سهمیه‌ی حج ایران خبر داده و گفته بود: قرار است عربستان نتیجه‌ی این مذاکرات و درخواست ایران را برای اختصاص سهمیه‌ی بیشتر، در پایان ماه رمضان اعلام کند.

سازمان حج و زیارت ایران از وزارت حج عربستان 30هزار نفر ظرفیت اضافی درخواست کرده است.

کد خبر 182488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز