دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

گروه ادب‌وهنر: درحالی‌که به‌نظر می‌رسید اختلاف میان شورای صنفی و حوزه هنری حل شده و طرفین اعلام آتش‌بس کرده اند، حالا زمان اکران « بوسیدن روی ماه » موضوع اختلاف تازه‌ای شده‌است.

سینما - فیلم بوسیدن روی ماه

سینما آزادی از مدت‌ها قبل با امضای قرارداد اکران بوسیدن روی‌ماه اعلام کرده بود این فیلم را از پنج مهرماه اکران عمومی‌می‌کند. طبق روال قرار بود پس از «شورشیرین» فیلم «تو و من» ساخته محمد بانکی از 25مرداد اکران شود و باتوجه به اینکه فیلم‌ها در فصل تابستان هفت هفته‌ می‌توانند سرگروه در اختیار داشته باشند، پنج مهر نوبت به اکران بوسیدن روی‌ماه می‌رسید، منتها اختلاف شورای صنفی با حوزه هنری باعث شد فیلم تو و من در موعد مقرر اکران نشود. حالا شورای صنفی اعلام کرده تنها در شرایطی قرارداد اکران این فیلم را گروه سینما آزادی ثبت می‌کند که طبق روال تاریخ اکران بوسیدن روی‌ماه مشخص نباشد و براساس کف فروش فیلم بانکی تاریخ قطعی اکران بعدی این سرگروه معین شود.جمعه گذشته وقتی مرتضی شایسته عضو شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان در برنامه «هفت» مقابل محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری نشست این سؤال را مطرح کرد که چرا از مدت‌ها قبل تاریخ 5 مهر به عنوان زمان اکران بوسیدن روی ماه اعلام شده است؟

شایسته عنوان کرد که قراردادهای شورای صنفی بر این اساس بسته می‌شود که پس از پایین‌آمدن کف فروش یک فیلم، فیلم دیگری اکران شود و معمولاً تاریخ دقیق اکران اعلام نمی‌شود. مواضع عضو معتدل و میانه‌روی اتحادیه تهیه‌کنندگان در واقع زمزمه آغاز اختلافی تازه بود تا در شرایطی که همه به حل‌شدن مشکلات امیدوار شده‌اند، سکانس تازه‌ای از سریال دنباله‌دار اختلافات حوزه هنری و شورای صنفی کلید بخورد؛ سریالی که لوکیشن ثابت آن سینما آزادی است. از سوی دیگر بوسیدن روی ماه را می‌توان پرسر و صدا‌ترین فیلم امسال دانست که با وجود ارزش‌های غیرقابل انکارش در سی‌امین جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد. پس از آن هنگامی که سینما آزادی تمایل به امضای قرارداد با این فیلم برای اکران نوروزی را داشت، رئیس شورای صنفی اعلام کرد که اجازه نخواهد داد این فیلم در نوروز اکران شود. از سوی دیگر، اداره نظارت و ارزشیابی هم با صادرنکردن پروانه نمایش، به همکاری و همراهی با مواضع سیدضیاء هاشمی پرداخت.

اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم می‌بینیم که اولین‌بار ماجرای حضور پررنگ تم خیانت در فیلم‌های جشنواره فجر را منوچهر محمدی تهیه‌کننده بوسیدن روی ماه در برنامه هفت عنوان کرد و پس از آن بود که معاونت سینمایی در موضعی دشوار قرار گرفت و سیاست‌هایش زیر سؤال رفت که چگونه و بر چه اساسی مجوز تولید این همه فیلم با مضمون خیانت را صادر کرده است؛ داستانی که باعث شد اکران نوروزی هم‌رنگ جنجال و حاشیه به خود بگیرد و «خصوصی» و «گشت ارشاد» از پرده سینماها پایین بیایند. اتفاقی که برخی آن را از تبعات اکران‌نشدن بوسیدن روی ماه در ایام نوروز دانستند. چند هفته پیش هم که اعلام شد سرگروهی از سینما آزادی گرفته شده، برخی از کارشناسان اکران این موضوع را در واقع مقدمه‌ای برای سنگ‌اندازی در اکران بوسیدن روی ماه قلمداد کردند و حالا هم که مشکلات به نظر حل شده می‌آمد باز هم پای اکران این فیلم وسط کشیده شد و اگر حرف شورای صنفی بر کرسی بنشیند، بوسیدن روی ماه در خوشبینانه‌ترین حالت از هفته آخر مهر روی پرده سینماها خواهد آمد، نه آنطور که مدت‌هاست برایش برنامه‌ریزی شده از پنج مهر.

هشدار مشاور پخش

در پی اعلام نظر شورای صنفی اکران درباره شرایط اکران بوسیدن روی‌ماه امیرحسین علم‌الهدی مشاور پخش این فیلم گفت: قطعا این فیلم در تاریخ پنج مهرماه و طبق اعلام قبلی در سراسر کشور اکران عمومی خواهد شد. البته امیدوارم شورای صنفی نمایش دوباره رفتارهای فراقانونی مانند چند‌ماه گذشته از خود نشان ندهد.

وی افزود: ما به آنها هشدار می‌دهیم که بهتر است به این رفتارها پایان بدهند و به قانون برگردند و به آن احترام بگذارند. آنها نباید اشتباه فاحش عید نوروز را دوباره تکرار کنند. البته تعدادی هستند که نانشان در این بحران‌سازی‌هاست. باید نگذاریم چنین اتفاقی دوباره تکرار شود.

تعهد برای اکران بوسیدن روی‌ماه

رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی نیز درباره قرارداد اکران این فیلم به خبرنگار مهر گفت: ما برای اکران فیلم تو و من از تاریخ 25مردادماه قرارداد داریم. اگر این فیلم در همین تاریخ اکران می‌شد قطعا نمایش آن تا تاریخ چهار مهر‌ماه به پایان می‌رسید و طبق قراردادی که با حوزه هنری داریم بوسیدن روی‌ماه از پنج مهرماه روی پرده می‌رفت.

وی افزود: اگر ماقرارداد بستیم و شورای صنفی نمایش از اکران فیلم جلوگیری کرد، نباید من سینمادار تاوان آن را بدهم. درحالی‌که ما در سینما آزادی مجبوریم فیلمی را اکران کنیم که در دو سالن دیگر هم سرگروه است. اینگونه فقط من در حال ضرر هستم اما به هر حال برای اینکه آرامش به سینما برگردد و اختلافات حل شود این شرایط را پذیرفتیم.

سعیدی‌پور تأکید کرد: به هر حال اگر هم قرار باشد تو و من اکران شود باید تا چهار مهرماه اکران آن در سالن اصلی آزادی به پایان برسد و ادامه اکران آن در سالن شماره دو پیگیری شود، زیرا من برای اکران بوسیدن روی‌ماه تعهد دارم. شورا نباید کاری کند که برای همه مسجل شود این اختلافات برای اکران بوسیدن روی‌ماه است.وی ادامه داد: اگر قرار است اختلافات تمام شود باید دوباره این قانون اکران را برهم نزنند. آنها برای اکران سه فیلم خسارت دادند می‌توانند خسارت بانکی را هم پرداخت کنند. البته ما هم ضرر کردیم و باید خسارت ما را هم بپردازند. متأسفانه انجمن سینماداران نیز به فکر این حق و حقوق نیست.

کد خبر 182450

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز