چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

گروه ادب وهنر: ماجراهای پروژه سینمایی لاله که قرار است اسدالله نیک‌نژاد آن‌را کارگردانی کند همچنان ادامه دارد.

فیلم لاله

بعد از آنکه سابقه هالیوودی کارگردان این فیلم و بودجه میلیاردی آن مورد توجه رسانه‌ها، کارشناسان و منتقدان قرار گرفت کمیسیون فرهنگی مجلس هم درباره آن حساس شد تا جایی که علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در اظهارنظری درباره این فیلم گفت: ساخت فیلم لاله در اولویت قرار ندارد و به اعتقاد من خود وزارت ارشاد هم برای ساخت این فیلم از سوی مقام‌های ارشد دولت تحت فشار است. در همین زمان زمزمه‌هایی هم مبنی بر احتمال حضور وزیر ارشاد در خانه ملت به گوش می‌رسید.اظهارات نمایندگان مجلس در حالی مطرح می‌شد که هنوز در فضای رسانه‌ای انتقاداتی جدی نسبت به این پروژه وجود داشت و طیف‌های مختلف فکری - فرهنگی نسبت به ساخت این فیلم انتقاد داشتند.

این ماجرا با حضور شمقدری و اسدالله نیک‌نژاد در کمیسیون فرهنگی شکل تازه‌ای به خود گرفت. رئیس سازمان سینمایی و کارگردان از هالیوود برگشته این فیلم در کمیسیون فرهنگی حاضر شدند تا نظر نمایندگان را برای شروع این پروژه جلب کنند. شمقدری بعد از این جلسه از اینکه وقت کافی برای دفاع از لاله نداشته است گله کرد. شمقدری اما در جلسه‌ای دیگر که ظاهرا توانسته بود حرف‌هایش را درباره این پروژه و کارگردان آن مطرح کند شرکت کرد و بعد از آن با پایگاه اینترنتی خانه ملت مصاحبه‌ای کرد و از چراغ سبز نمایندگان به این پروژه خبر داد. بعضی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم از موافقت مشروط با انجام این پروژه خبر دادند و گفتند که فیلمنامه لاله باید اصلاح شود. اما همه این اظهارنظرها به جمع‌بندی نهایی کمیسیون فرهنگی درباره این فیلم موکول شد تا همه اعضا فیلمنامه را بخوانند و درباره آن اظهارنظر کنند. دیروز بیژن نوباوه که خود عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است درباره این جمع‌بندی نهایی گفت: مجلس زیربار ساختن این فیلم نمی‌رود.

بیژن نوباوه با اشاره به مطالعه فیلمنامه پروژه سینمایی «لاله» توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، محتوای این فیلمنامه را کاملاً فمینیستی دانست و تأکید کرد: کمیسیون فرهنگی زیربار ساخت این فیلم نخواهد رفت. بیژن نوباوه یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب درخصوص اعلام موضع رسمی این کمیسیون درباره ساخت فیلم سینمایی لاله در گفت‌وگو با مهر گفت: موضع رسمی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ساخت این پروژه سینمایی را سخنگو باید اعلام کند اما در نگاه کلی به جمع‌بندی برای ساخت این فیلم سینمایی نرسیده‌ایم و اعضای کمیسیون فرهنگی، ساخت این فیلم را دراولویت‌های کلان فرهنگی ندانستند.

وی در ادامه افزود: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس معتقدند این اولویت با توجه به شرایطی که سینمای ایران در آن به‌سر می‌برد، به‌خصوص معاونت سینمایی وزارت ارشاد که هیچ نقشه راه مشخصی برای آینده فعالیت‌های سینمایی ندارد، ضروری نیست و کمکی به روند پیشرفت سینمای ایران نمی‌کند. عضو کمیسیون فرهنگی با اعلام این خبر که فیلمنامه این فیلم را خوانده و نگاه موجود در این فیلمنامه مورد قبول وی واقع نشده‌است گفت: یکی از شاخصه‌های پررنگ در فیلمنامه این فیلم وجود نگاه فمینیستی در کلیت فیلمنامه است و اینگونه عنوان شده که در ایران نوعی نگاه مقاومت در برابر رشد خانم‌ها وجود دارد و حال اینکه با وجود چنین نگاه‌هایی است که یک زن تلاش می‌کند سدها را بشکند و به دریچه پیشرفت برسد.

وی افزود: این در حالی است که واقعیت چنین نیست. اگر محدودیت‌هایی برای زنان وجود دارد این محدودیت‌ها در خلقت، ذات و فیزیک زن است و در مقابل توانایی‌هایی در زن وجود دارد که مردها از آن بی‌بهره‌اند بنابراین داشتن نگاه فمینیستی به موقعیت زن ایرانی در این فیلم با ارزش‌های انقلابی ما سازگار نیست و اولویتی برای این پروژه قائل نیستم. نماینده مردم تهران در پاسخ به اینکه پیش‌تولید این فیلم سینمایی آغاز شده‌است و با وجود مخالفت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه روند این فیلم به کجا می‌انجامد؟ گفت: اینکه پیش‌تولید این اثر سینمایی آغاز شده یا خیر نوعی جوسازی محسوب می‌شود و قصد دارند که افکار عمومی را در عمل انجام شده قرار دهند؛ ضمن اینکه بحث من به هیچ عنوان این نیست که کمیسیون فرهنگی جلوی این کار را بگیرد بلکه مهم‌ترین وظیفه مجلس نظارت است؛ حال اینکه معتقدیم در شرایط فعلی با نوعی تخریب فرهنگی با پول بیت‌المال مواجه هستیم؛ ازهمین‌رو وظیفه کمیسیون فرهنگی مجلس این است که با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بنگرد. وی در ادامه افزود: وزارت ارشاد باید پاسخگو باشد به این معنا که در نهایت وزیر ارشاد به مجلس فراخوانده می‌شود و اگر مجلس قانع نشد سازوکار قانونی را برای بعد از آن درنظر می‌گیریم. این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: سؤال من این است که چرا طی 33 سال که از عمر انقلاب گذشته هیچ فیلمی درباره انقلاب ساخته نشده و اساسا چرا تاکنون یک فیلم مثل نبردالجزایر یا عمرمختار با محوریت انقلاب ایران نداشته‌ایم؟ با این تفاسیر ساخت پروژه سینمایی لاله چه اولویتی دارد؟ کمیسیون فرهنگی قطعاً زیربار ساخت این فیلم نخواهد رفت.

کد خبر 181821

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز