همشهری آنلاین: قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار واکنش طبیعی سرفه که واکنشی به حضور ذرات خارجی است را تضعیف می‌کند. تضعیف این واکنش ضریب خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و امکان سیگاری شدن را افزایش می‌دهد.

پدر و کودک

دود سیگار نه تنها به دلیل مواد مضر موجود در آن برای کودکان خطرناک است، بلکه پیامدهای دیگری نیز دارد. نتیجه تحقیق تاز‌ه‌ پژوهشگران "مرکز شیمی حواس مونل" در فیلادلفیا در آمریکا نشان می‌دهد که قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار واکنش طبیعی دستگاه تنفس آنها را مختل می‌کند.

با دود سیگار سرفه طبیعی تا جایی کاهش می‌یابد که دستگاه تنفس پس از مدتی به حضور هرگونه ذره خارجی عادت می‌کند. نتیجه تحقیق تازه پژوهشگران "مرکز شیمی حواس مونل" در مجله تخصصی "تحقیقات درباره توتون، تنباکو و نیکوتین" به چاپ رسیده است.

ژولی منلا، یکی از پژوهشگران این تیم تصریح می‌کند که سرفه یک واکنش طبیعی برای حفاظت از ریه‌ها در برابر ذرات خارجی مانند گرد و غبار یا ذرات شیمیایی است.

او در ادامه توضیح می‌دهد: «قرار گرفتن در معرض دود سیگار این واکنش را که برای ادامه حیات ضروری است تضعیف می‌کند.»

عادی شدن حضور ذرات خارجی مضر

در تحقیق پژوهشگران "مرکز شیمی حواس مونل" در فیلادفیا ۳۸ کودک و نوجوان در فاصله سنی 10 تا 17 سال شرکت کردند.
از این میان ۱۷ نفر به طور مرتب در معرض دود سیگار قرار داشتند. در مقابل ۲۱ کودک و نوجوان دیگر هیچ تماس مستقیم و مستمری با دود سمی سیگار نداشتند.

به گزارش دویچه‌وله،‌ تمام کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این تحقیق، در مراحل مختلف "کپسایسین" استنشاق کردند. کپسایسین ماده‌ای است که به طور طبیعی موجب بروز سرفه می‌شود. میزان این ماده در هر مرحله از تحقیق افزایش یافت.

نتیجه: تمامی کودکان و نوجوانانی که پیوسته در معرض دود سیگار قرار داشتند می‌توانستند، پیش از آن که به سرفه بیفتند، دوبرابر گروه دوم کپسایسین استنشاق کنند. این نتیجه نشان می‌د‌هد که راه‌های تنفسی این کودکان و نوجوانان حساسیت کمتری به ذرات مضر محیط خارج از بدن دارد و دیرتر واکنش نشان می‌دهد.

این که واکنش طبیعی سرفه در بزرگسالان سیگاری ضعیف‌تر از افراد غیرسیگاری است از مدت‌ها پیش به اثبات رسیده بود.
تحقیق تازه پژوهشگران مرکز شیمی حواس مونل به روشنی نشان می‌دهد که دلیل این ضعف چیست.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی

پاول ویس، یکی دیگر از پژوهشگران مرکز شیمی حواس مونل می‌گوید: « مسیرهای تنفسی این کودکان و نوجوانان نیز تحریک می‌شود، هرچند که آنها به سرفه نمی‌افتند.»

از آنجا که این تحریک درک نمی‌شود، بدن کودک یا نوجوان عکس‌العملی برای حفاظت از خود در برابر ذرات مضر نشان نمی‌دهد.
بر این اساس در درازمدت هرگونه ذره آلاینده‌ای به راحتی وارد مجرای تنفسی می‌شود.

این نتیجه توضیح‌دهنده آن است که چرا کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر از سایر کودکان دچار التهاب ریه‌، برونشیت و سایر بیماری‌‌های دستگاه تنفسی می‌شوند.

از آن گذشته، کاهش حساسیت در برابر ذرات خارجی احتمال سیگاری شدن این کودکان و نوجوانان را در آینده افزایش می‌دهد. این پژوهشگران تصمیم دارند در تحقیق بعدی خود، شدت واکنش طبیعی سرفه را در صورت حذف دود سیگار بررسی کنند.

کد خبر 182150
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز