شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: موضوع تغذیه کودکانی که دوران مدرسه را می‌گذرانند یکی از دغدغه‌های والدین است. کودکان در این دوران کمتر از زمان نوزادی رشد دارند اما همچنان به دریافت مواد خوراکی مغذی احتیاج دارند به همین دلیل نوع تغذیه‌شان حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، کودکانی که سنین مدرسه و رشد را می‌گذرانند ضروری است تمامی مواد غذایی را که در طی روز دریافت می‌کنند سرشار از مواد مغذی و انرژی‌زا باشد. همچنین نوع غذای انتخابی در دوران کودکی می‌تواند در سلامتی و عادات غذایی آنان در سنین بزرگسالی تاثیرگذار باشد.

برنامه غذایی منظم همراه با وعده‌های غذایی مرتب و میان وعده‌ها می‌تواند به داشتن یک عادت غذایی خوب کمک شایانی داشته باشد. والدین باید مطمئن باشند فرزندانشان انواع متنوعی از نیازهای غذایی روزانه‌شان را دریافت می‌کنند. گنجاندن تعداد محدودی از مواد خوراکی داشتن وعده‌های غذایی سرشار از مواد مغذی و مفید را سخت می‌کند.

کودکان در این دوران برای رشد و میزان فعالیتی که دارند نیازمند دریافت انرژی بالا هستند و دریافت بالای مواد انرژی‌زا منجر به چاقی در آنان می‌شود. همچنین باید توجه داشت کودکان تمایل زیادی به دریافت غذاهای پرکالری دارند اما برای سوزاندن میزان مازاد این انرژی فعالیت کافی ندارند.

والدینی که تصور دارند کودکانشان به اضافه وزن مبتلا هستند می‌بایستی با انجام فعالیت‌های فیزیکی در قالب ورزش به آنان کمک کنند. همچنین با حذف مواد قندی و چربی‌زا از وعده‌های غذایی‌شان می‌توانند این مشکل را در آنان حل کنند. خانواده‌ها همچنین باید آگاه باشند داشتن عادات غذایی سالم می‌تواند در شکل‌دهی رفتارهای فرزندانشان موثر باشد.

کودکان برای داشتن رشدی مناسب نیازمند دریافت کلیسم هستند. این ماده معدنی برای رشد کافی استخوان و استحکام آن‌ها ضروری است. در اشاره به منبع خوب این ماده می‌توان از مواد لبنی از قبیل شیر، پنیر، ماست، غلات،‌ دانه کنجد و پنیر سویا نام برد.

ماده دیگری که باید در وعده‌های غذایی کودکان گنجانده شود اسید فولیک یا ویتامین B9 است. دریافت این ویتامین عامل مهمی در رشد کودکان است اما تعداد کمی از کودکان مقدار کافی از آن را دریافت می‌کنند چرا که بیشتر کودکان از خوردن صبحانه و غلات که منبع غنی از این ویتامین است خودداری می‌کنند.

دریافت آهن نیز می‌تواند به حفظ سلول‌های خون کمک کند. دریافت ناکافی آهن منجر به کم‌خونی می‌شود. گوشت قرمز، جگر، لوبیا و حبوبات منبع سرشاری از این ماده هستند. خانواده‌ها می‌توانند برای اینکه فرزندانشان هنگام دریافت مواد غیرگوشتی حاوی آهن از آن فایده بیشتری ببرند آن را با مواد غذایی حاوی ویتامین C ترکیب کنند.

غذاهای قندی و چربی‌زا دیگر مواد خوراکی است که کودکان به مصرف آن‌ها تمایل نشان می‌دهند. این دسته شامل گروهی از مواد خوراکی از قبیل، روغن، شکر، بیسکویت، کیک، شیرینی‌ها، بستنی، شکلات و نوشیدنی‌های شیرین می‌شود. این مواد غذایی نباید به طور مداوم مصرف شود و میزان مصرف آن‌ها نیز در هر وعده باید کم باشد. این مواد غذایی همراه با کالری، چربی و قند هستند و حاوی ویتامین و مواد معدنی نمی‌باشند. همچنین مواد قندی می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان در کودکان شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری BBC، نکته دیگری که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند این است که فرزندانشان هنگام حضور در مدرسه امکان دارد مواد غذایی مناسب رشدشان را دریافت نکنند. کودکان خود را تشویق کنید غذاهای حاوی پروتئین مثل تخم‌مرغ، ماهی و گوشت مصرف کنند و از خوردن انواع پیراشکی‌ها، ‌سس‌ها و انواع برگرها خودداری کنند. همچنین آنان را به خوردن انواع میوه‌ها چه به صورت تازه و چه به صورت خشک ترغیب کنید.

کد خبر 182148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز