جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: تقریبا همه متخصصان تغذیه و علم پزشکی متفق‌القولند که مصرف فست‌فود برای انسان خطرناک بوده و می‌تواند انواع سرطان‌ و سکته‌های قلبی و گرفتگی عروق کرونر را در پی داشته باشد، علاوه بر آن هر نوع غذایی که در آن از موادی مانند سوسیس و کالباس استفاده شده باشد همین وضعیت را دارد،

به همین جهت همه‌روزه هشدارهای متعددی از سوی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی پزشکی درباره عواقب و تبعات مصرف فست‌فود و به‌ویژه پیتزا در رسانه‌ها منتشر می‌شود، با وجود این به‌نظر می‌رسد که دست‌هایی در کار است تا سبک تغذیه غربی به‌ویژه مصرف فست فود در ایران گسترش پیدا کند، شاید هم منافع تولیدکنندگان فراورده‌های پروتئینی ایجاب می‌کند که چنین تبلیغات گسترده‌ای درباره مصرف پیتزا صورت گیرد.

این در حالی است که غذاهای سنتی، ملی و محلی ایرانی یکی از بهترین و مقوی‌ترین غذاهای جهان شناخته شده است و از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است اما هیچ نهادی متولی تبلیغ مصرف غذاهای ایرانی در کشور نیست در عوض در یک روند معکوس و معنادار، امسال قرار است در مراسم پایانی جشنواره تابستانی کیش بزرگ‌ترین پیتزای جهان پخته شده و ده‌ها هزار نفر آن را بخورند!

در همین زمینه یکی از مسئولان برگزار‌کننده این رخداد در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: هدف ما ایجاد فضایی شاد و مفرح برای خانواده‌ها در کیش است و این افتخار به‌عنوان توانمندی آشپزی ایرانی در جهان به نام کشور ما ثبت جهانی خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال انتقادی خبرنگار همشهری که چرا اقدام به برگزاری مراسمی می‌کنند که در نهایت با خوردن پیتزا تمام می‌شود، درحالی که این غذای غربی برای سلامتی مضر و به اذعان پزشکان سرطان‌زا ست؟ گفت: ما به این جنبه از ماجرا توجه نداشتیم و گمان نمی‌کنم پیتزا سرطان‌زا باشد!

یکی از مسئولان روابط عمومی منطقه آزاد کیش هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در پاسخ به این سؤال که چرا چنین مجوزی به مراسم پیتزا خوری در جشنواره تابستانی کیش داده شده است؟ اظهار داشت: این مراسم توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و گفته شده که در تهیه این پیتزا از مواد داخلی مانند قرمه‌سبزی استفاده می‌شود همچنین تمام مواد غذایی به‌کار رفته در این پیتزا از کارخانه‌های داخلی تهیه می‌شود.

به گفته وی این رخداد می‌تواند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش مطرح شود. وی تصریح کرد، این مراسم به هیچ وجه توسط منطقه آزاد کیش برگزار نمی‌شود و نقش این سازمان فقط در حد اعطای مجوز بوده است.با همه این احوال و توضیحات داده شده این سؤال مطرح است که آیا پیتزا غذایی ایرانی است که ما می‌خواهیم اقدام به پخت بزرگ‌ترین پیتزای جهان در ایران کنیم؟ آن چند‌ده‌هزار نفری که قرار است با ده‌ها تن سوسیس و کالباس به‌کار رفته در این پیتزا تغذیه شوند چه تبعاتی را تحمل خواهند کرد؟ چرا بزرگ‌ترین آبگوشت جهان را بار نمی‌گذاریم تا در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود؟ چرا بزرگ‌ترین دیگ قرمه‌سبزی جهان را فراهم نمی‌کنیم تا غذای اصیل ایرانی به دنیا شناسانده شود؟

آیا تبلیغ غذایی که سرطان‌زاست کاری منطقی و مفید است؟ آیا در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی قرار است تبلیغ غذای خارجی و سبک تغذیه غربی را انجام بدهیم؟ چرا سازمان منطقه آزاد کیش به‌عنوان متولی جشنواره تابستانی کیش چنین مجوزی به برگزار‌کنندگان این رخداد داده است؟آیا خود ایتالیایی‌ها نمی‌توانستند بزرگ‌ترین پیتزای جهان را بپزند و به نام خودشان در کتاب گینس ثبت کنند؟ آیا ما کاسه داغ‌تر از آش نشده‌ایم؟

کد خبر 182075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز