گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: نتایج آزمایش‌های اعتیاد در آزمایشگاه‌های موجود کشور قابل اعتماد نیست و درصد خطای در آن وجود دارد.

لذا خانواده‌هایی که فرزندانشان را قبل از ازدواج برای تست اعتیاد به آزمایشگاه می‌فرستند باید به آزمایشگاه‌های تخصصی که در این زمینه وجود دارد، مراجعه کنند. روز گذشته یک مرد میانسال در تماس با گروه دانش و سلامت روزنامه اعلام کرد: من مواد مصرف کرده‌ام اما نتایج آزمایش اعتیادم منفی اعلام شده است لذا از آزمایشگاه مذکور شکایت دارم! ابتدا تصور شد موضوع شوخی است ولی بعد از پیگیری‌های دقیق مشخص شد که ماجرا ابعاد دیگری دارد.

این شهروند که به اذعان خودش تحت شرایط خاص خانوادگی مجبور به ازدواج با خانمی شده است، در یک اقدام کاملا ناآگاهانه و عجیب، دست به مصرف تریاک زده تا بعد از مشخص شدن نتایج آزمایش اعتیاد، آن خانم از ازدواج با او منصرف شود! اما تست اعتیاد او منفی شده است. این شهروند ساعتی بعد به همراه مدارکش به روزنامه آمد و اعلام کرد: بعد از اعتراضش به مدیر آزمایشگاه وی گفته است شاید مواد‌مخدرش قلابی بوده است! اما او خود ماده مخدر را به آزمایشگاه برده تا آزمایش شود و مشخص شده که ماده مخدر مذکور قلابی نبوده است.

پیش از ذکر ادامه ماجرا توجه شما را به داستان کوتاهی درباره یک راننده خودرو جلب می‌کنیم. فردی به شرکت خودروسازی زنگ می‌زند و می‌گوید: هنگامی که برای خرید بستنی وانیلی به فروشگاه خاصی می‌روم ماشینم روشن نمی‌شود اما وقتی بستنی شکلاتی می‌خرم روشن می‌شود! این ماجرا که ابتدا احمقانه به‌نظر می‌رسید منجر به کشف بزرگی از سوی شرکت خودروسازی شد به‌طوری که بعد از همراهی کارشناس فنی شرکت خودروسازی با این مشتری، متوجه شدند چون یخچال بستنی وانیلی در مکانی متفاوت در فروشگاه قرار دارد فاصله زمانی طی شده بیشتر بوده و در این زمان بخارات بنزین جمع شده در موتور منجر به خفه‌شدن موتور می‌شود و این کشف منجر به اصلاح عیب خط تولید آن شرکت خودرو‌سازی‌ شد.

در این مورد هم تماس خبرنگار همشهری با مدیر آزمایشگاه مذکور واقعیاتی را روشن کرد. وی گفت: ماجرا حقیقت دارد و افرادی که به‌طور تفننی از مواد‌مخدر استفاده کنند تست اعتیادشان در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت منفی خواهد بود! همچنین آزمایشگاه‌های موجود در کشور عمدتا فقط تست اعتیاد به مواد‌مخدر سنتی را انجام می‌دهند که شامل تریاک و مشتقات آن است! بنابراین تست مواد‌مخدر صنعتی مانند شیشه و کراک یا روانگردان‌ها در این آزمایشگاه‌ها انجام نمی‌شود، وی افزود: فقط با درخواست متقاضی و پرداخت هزینه بیشتر ما می‌توانیم تست اعتیاد به شیشه را بگیریم که این اجباری نیست!

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی، هر آزمایشگاهی به‌طور معمول تست 10نوع ماده مخدر را انجام می‌دهد اما آزمایشگاه‌های ایران مجهز به این دستگاه‌ها نبوده و تنها یک یا دو مرکز در تهران قادر به انجام همه نوع آزمایش مواد‌مخدر هستند، بنابراین اگرچه تست اعتیاد 98 تا 99درصد افراد مراجعه‌کننده به آزمایشگاه‌های مورد نظر برای معرفی‌نامه‌های ازدواج، منفی است اما درصد خطای این تست‌ها بسیار بالاست و خانواده‌ها نباید به این مسئله اکتفا کنند و خود باید تحقیقات میدانی بیشتری درباره افراد مورد نظر انجام دهند.

وی که مایل به درج نامش نبود ادامه داد: همچنین افرادی که به‌طور تفننی مواد‌مخدر استفاده می‌کنند بعد از 48ساعت، اثرات ماده مخدر از بدن آنها خارج می‌شود. حتی معتادان حرفه‌ای که سال‌ها ماده مخدر استفاده کرده‌اند با مصرف برخی داروها مانند متادون، ممکن است نتیجه آزمایش شان منفی باشد!

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آزمایشگاه‌ها قادر نیستند تفاوت میان یک فرد کاملا سالم با یک فرد که گاه‌گاه مواد‌مخدر استفاده کرده را تشخیص دهند؟ گفت: این از نظر علمی امکان‌پذیر نیست!بدین‌ترتیب آزمایش‌های پیش از ازدواج اعتیاد که به‌طور معمول در آزمایشگاه‌های کشورانجام می‌شود احتمال خطا دارد چون تنها درباره مواد مخدر سنتی است و برای اطمینان از عدم اعتیاد به مواد مخدر شیمیایی که جدیدا وارد بازار شده باید به مراکز تخصصی مراجعه کرد یا در همان آزمایشگاه‌ها خواستار تست اعتیاد به مواد شیمیایی شد.

کد خبر 179480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز