گروه بین‌الملل: دولت اکوادور پس از حدود 2‌ماه از پناهنده شدن جولیان آسانژ، افشاگر ویکی‌لیکس به سفارت این کشور در لندن، روز پنجشنبه اعلام کرد که درخواست پناهندگی وی را پذیرفته است.

اعتراض

اما ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس به صراحت اعلام کرد که لندن اجازه نمی‌دهد این تبعه استرالیا راهی اکوادور شود. سوئد نیز اعتراض خود را به اقدام اکوادور اعلام کرد و با ورود سازمان کشورهای آمریکایی به ماجرا، به‌نظر می‌رسد این موضوع به رویارویی دیپلماتیک اروپا با آمریکای جنوبی بینجامد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هیگ تصریح کرد که دولت وی براساس قانون موظف است آسانژ را به سوئد مسترد کند تا در آنجا در ارتباط با اتهام تعرض جنسی مورد بازجویی قرار بگیرد. به گفته وی، ممکن است این بن‌بست ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه پیدا کند. آسانژ از 30خرداد و پس از آنکه تقاضای فرجام‌خواهی وی در انگلیس رد شد، در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته و پلیس انگلیس این محل را محاصره کرده است.

براساس قوانین بین‌المللی، سفارتخانه‌ها قلمرو سرزمین کشور متبوع خود محسوب می‌شوند و نمی‌توان بدون اجازه وارد آن شد، اما لندن روز پنجشنبه گفته که می‌تواند با استفاده از قانون داخلی انگلیس، این قوانین را زیر پا بگذارد و برای بازداشت آسانژ وارد سفارت اکوادور شود، امری که خشم اکوادور را برانگیخت.

در این حال، دیروز سازمان کشورهای آمریکای لاتین که نشست اضطراری برای بررسی این موضوع برگزار کرده ، قرار بود درباره برگزاری نشست در سطح وزرای خارجه برای مذاکره در این‌باره تصمیم بگیرد. تحلیلگران می‌گویند با توجه به سنگینی کفه رهبران چپگرا در آمریکایی جنوبی، احتمال جانب‌داری این سازمان از اکوادور در این رویارویی دیپلماتیک با غرب، دور از ذهن نیست.

رافائل کوررا رئیس‌جمهور اکوادور در اینترنت اعلام کرد: کسی ما را نمی‌ترساند. این کشور درخواست کرده است نشست وزرای خارجه گروه منطقه‌ای اوناسور روز یکشنبه برگزار شود. ریکاردو پاتینو وزیر خارجه اکوادور هم گفت تصمیم به اعطای پناهندگی به آسانژ پس از آن گرفته شد که انگلیس، سوئد و آمریکا از دادن تضمین برای بازنگرداندن وی از سوئد به آمریکا خودداری کردند.

سایت ویکی‌لیکس که آسانژ صاحب آن است، با انتشار اسناد سری آمریکا خشم واشنگتن را برانگیخته است. آسانژ و طرفدارانش می‌گویند، آمریکا در پس تشکیل پرونده تجاوز جنسی علیه او در سوئد قرار دارد و این پرونده پوششی برای برخورد با افشاگر ویکی‌لیکس به‌خاطر افشای اطلاعات محرمانه آمریکاست.

کد خبر 181411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز