گروه شهری: بزرگراه یادگار امام هفته آینده با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش همشهری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه هفته آینده با حضور شهردار تهران بهره‌برداری از دو کیلومتر بزرگراه یادگار امام به انجام می‌رسد، گفت: حدفاصل خیابان آزادی از پل شهیدان تا پادگان جی در حدود دو کیلومتر با هزینه 70میلیارد تومان در دو تراز منفی یک در مسیر تند رو و تراز صفر یا همسطح برای مسیر کند رو به بهره‌برداری می‌رسد.

مازیار حسینی در حاشیه بازدید از بزرگراه یادگار امام در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که احداث دو کیلومتر بزرگراه یادگار امام با سبک جدید و به‌صورت دو طبقه یکی از اقدامات مطلوب شهرداری تهران است که با نتایج خوبی روبه‌رو شده و فکر می‌کنم بعد از این در شهر تهران و کشورمان احداث این نوع بزرگراه‌ها با این نوع سبک که سبک جدیدی است، رونق پیدا می‌کند، گفت:

این بزرگراه در دو تراز منفی یک در سطح تندرو و تراز صفر یا همسطح برای دسترسی‌های محلی و مسیر کند رو ایجاد شده است. وی ادامه داد: در مسیر تندرو شش خط ترافیکی برای حرکت خودرو و دو خط اضطراری ایجاد شده و در مسیر کند رو نیز شش خط ترافیکی و دو پارکینگ برای دسترسی‌های محلی به‌وجود آمده است.

حسینی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مراحل انتهایی کار در حال انجام است، گفت: با اجرای بزرگراه یادگار امام در دو سطح تندرو و کندرو سبک جدید ساخت بزرگراه در تهران ایجاد شده و از نظر بحث پیوست اجتماعی نیز کاری مهم به انجام رسیده است.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اضافه کرد: با اجرای این پروژه در دو سطح تندرو و کندرو معضلاتی همچون آلودگی صوتی و زیست‌محیطی نیز بر طرف شده و گسست اجتماعی در این مناطق شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به احداث اتوبان نواب و ساخت و سازهایی که در آن منطقه به‌وجود آمده، بیان کرد: ساخت‌و‌سازها در آن منطقه هیچ‌گاه با ساخت‌وسازهای جدید همسان نشد و ما نمی‌خواهیم با احداث بزرگراه یادگار امام در این مناطق نیز با همین مشکلات روبه‌رو شویم و در بحث بزرگراه یادگار امام با ایجاد دو سطح کندرو و تندرو ساخت و سازها به همان شکل قدیمی خود باقی می‌ماند، مسیر تندرو در تراز منفی یک و قسمت پایینی ایجاد شده که مشکلی برای مردم محلی به‌وجود نمی‌آورد و مردم محلی دسترسی‌های خود را از طریق تراز سطحی و تراز صفر در مسیر کندرو به انجام می‌رسانند؛ چراکه بحث ایمنی برای ما بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل تندرو‌ها را در تراز پایینی قرار داده‌ایم تا از بروز تصادفات جلوگیری به عمل آید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در گذشته عملا محلات طوس، کارون و هاشمی بافت ترافیکی فرامنطقه‌ای را داشته که هم‌اکنون با احداث بزرگراه یادگار امام در همین فاز کنونی ما یک دسترسی مستقیم بین خیابان امام خمینی و بزرگراه یادگار امام در تراز منفی یک برقرار کردیم که در کاهش بار ترافیکی این محلات بسیار تأثیر‌گذار است. وی با اشاره به رضایت شهردار تهران و اعضای شورای شهر از اجرای این پروژه عنوان کرد: بزرگراه یادگار امام پس از رفع معارض و انتقال پادگان جی در قسمت غرب به میدان فتح و در بخش شرقی به میدان 9دی متصل می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه با تشکر از همکاری خوب نیروهای مسلح در بحث تملک و رفع معارض برای اجرای پروژه‌های شهری، عنوان کرد: در بحث انتقال پادگان جی هم‌اکنون توافقات اولیه صورت گرفته و با انتقال کامل این پادگان ظرف 18‌ماه بزرگراه یادگار امام به میدان فتح و 9دی متصل خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: پس از بهره‌برداری از این دو کیلومتر، کار با همان روال قبلی ادامه خواهد داشت و در خیابان دستغیب چهار تقاطع غیرهمسطح ایجاد خواهد شد اما در حال حاضر مسیر مستقیم از سطح تند رو به قسمت کند رو وجود ندارد و بر‌ای دسترسی به سطح تند رو باید لوپ را دور زده و از طریق خیابان امام خمینی وارد مسیر تندرو شویم.

حسینی در ادامه هزینه بهره‌برداری از این دو کیلومتر بزرگراه یادگار امام حد فاصل خیابان آزادی تا پادگان جی را 70میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی شده تا بخشی از بزرگراه امام علی نیز همانند بزرگراه یادگار امام در دو سطح تندرو و کندرو ایجاد شود.

وی با خاطرنشان کردن اینکه در ابتدا قرار بود این بزرگراه از خیابان آزادی تا خیابان امام خمینی احداث شود که زمستان سال گذشته طی بازدید اعضای شورای شهر از پروژه به این نتیجه رسیدیم که آن را تا پادگان جی ادامه دهیم، گفت: ما در ابتدا اولویت کار را به حرکت شرقی - غربی و حرکت‌های محلی اختصاص دادیم و ظرف شش ماه پل‌های قسمت‌های شرقی و غربی ساخته شد. همچنین دسترسی‌های محلی نیز به‌وجود آمد که با این اقدام دو میلیارد تومان صرفه جویی به عمل آمد و سرعت کار در اجرای پروژه نیز افزایش یافت.

حسینی با بیان اینکه احداث بزرگراه یادگار امام یک پرونده 17ساله بوده که تا سال گذشته پیشرفت فیزیکی آن به‌دلیل وجود معارضین خصوصا معارضات تأسیساتی و بافت ریزدانه‌ها 30درصد بوده است و از سال گذشته تاکنون با تملک معارضین این پیشرفت به 70درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: در این میان وجود کانال انتقال آب قل قلی با بیش از 50 سال سابقه که می‌توانست با طغیان مشکلاتی برای ساختمان‌های اطراف بزرگراه یادگار امام به‌وجود بیاورد یکی دیگر از مشکلات ما بود که این مشکل نیز خوشبختانه با کار کارشناسی شده برطرف شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: فعلا دو کیلومتر از پروژه یادگار امام به بهره‌برداری می‌رسد و فاز بعدی کار منوط به انتقال کامل پادگان جی است که به‌طور قطع با توافقات به‌عمل آمده تا پایان امسال این پادگان انتقال می‌یابد

کد خبر 181164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز