شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

غلامعلی حداد عادل رییس مجلس‌ شورای اسلامی در یکصدمین سالگرد نهضت مشروطیت گفت: امروز بشدت احساس می‌کنیم که بازنگری و بازنگاری در تاریخ مشروطیت یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، حداد عادل روز شنبه در نخستین روز از همایش دو روزه یکصدمین سالگرد نهضت مشروطیت، افزود: تاریخ مشروطیت از نو باید نوشته شود.

وی با تاکید بر اینکه قبل ‌از انقلاب ‌امکان برخورد بی‌طرفانه درباره مشروطیت وجود نداشت، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی زمینه بررسی دقیق تر مشروطیت بوجود آمده است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: روحانیت مشروطیت را ایجاد کرد و به پیروزی رساند اما بعدا این انقلاب ازجنبه روحانی و دینی تهی شد، روحانیت می‌خواست سلطنت مطلقه را محدود کند اما در نهایت دین محدود شد.

حداد عادل با بیان اینکه باید انقلاب مشروطیت را در ایران "یک انقلاب ناکام و ناموفق بدانیم"،علت این ناکامی را"در کشاکش‌ بودن دو جریان "خواند.

وی گفت: یک جریان طالب تجدد بود اما آن‌ را محدود در دایره شریعت می‌خواست که تحولی به رهبری علمای دین بود.

یریس مجلس، جریان دیگر را گروهی خواند که خواستار تجدد از نوع تجدد رایج در کشورهای اروپایی بود.

حداد عادل تاکیدکرد: در حقیقت مقابله این دو جریان، نزاع بین سکولاریسم و دینداری بود و متاسفانه گروه دوم که رهبری آن را افراد غرب گرا بر عهده داشتند به پیروزی رسید.

وی، فقدان رهبری یگانه و آگاه و بااراده و محکم نظیر امام خمینی (ره) را در انقلاب مشروطیت مشهود دانست و اظهارداشت : انقلاب اسلامی به دست همان مردمی که مشروطیت را پایه‌گذاری کرده بودند در مقیاس بزرگتر و وسیع‌تر شکل گرفت.

رییس مجلس، انقلاب اسلامی را از نظر نظری و عملی پیشرفته تر از مشروطیت دانست و افزود: شورای نگهبان قانون اساسی که یکی از آثار مهم قانون اساسی دوران مشروطیت مبنی بر انتخاب پنج نفر از علمای دین برای نظارت بر قوانین است بطور کامل‌تر است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه مشروطیت مانند آیینه‌ای در مقابل چشم امام (ره) بود، گفت: امام، قربانی شدن آرمان‌های مشروطیت را در کنار هرج‌و مرج و دخالت بیگانگان مشاهده کردند و همه را از تکرار آن برحذر داشتند.

وی تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با مشروطیت این بود که پس از انقلاب، زمام امور به دست دولتمردان قبل از انقلاب سپرده نشد.

رییس مجلس ابراز امیدواری کرد که در پرتو اسلام و رهبری‌های مقام معظم رهبری، آرمان‌های بلندانقلاب اسلامی که جنبه‌های مثبت مشروطیت را درخود دارد، جامه عمل پوشیده شود.

کد خبر 1810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز