همشهری‌آنلاین: شهاب‌باران برساوشی، یکی از دیدنی‌ترین آتش‌بازی‌های آسمانی، چندین روز است که توجه علاقمندان به پدیده‌های کیهانی را از مریخ و مریخ‌نورد کنجکاوی به سوی خود جلب کرده است.

شهاب در آسمان فنلاند

دیده‌بانان آسمانها در نیم‌کره شمالی در روزهای شنبه و یکشنبه شاهد عبور شهاب‌های درخشان از میان تاریکی آسمان بوده‌اند. این شهاب‌باران سالانه، بامداد روز یکشنبه به نقطه اوج خود رسید و مناظر شگفت‌انگیزی را در آسمان‌های مناطق مختلف، از کالیفرنیا گرفته تا هلند، مجارستان و جزایر قناری به وجود آورد.

رصد شهاب‌باران برساوشی توسط انسان قدمتی دوهزار ساله دارد و گروهی از کاتولیک‌ها این شهاب‌های درخشان را از تاریخ 10 آگوست که تاریخ کشته شدن قدیسی به نام سنت لارنس است، به اشک‌های سنت لارنس نسبت می‌دهند.

این آتش‌بازی آسمانی هرسال در اواخر ماه جولای و اوایل آگوست رخ می‌دهد، زمانی که سیاره زمین از میان رشته‌ای از غبار‌ها و تکه سنگ‌های دنباله ستاره سوئیفت-توتل عبور می‌کند. تکه‌های سنگی و یخی باقی مانده از دنباله این ستاره با سرعتی بالاتر از 58 هزار متر بر ثانیه با اتمسفر زمین برخورد کرده و از روی زمین صحنه‌ای از ستاره‌ها را که به سوی زمین پرتاب می‌شوند،‌به وجود می‌آورد.

شهاب‌باران امسال به دلیل قرار گرفتن سیاره‌های ونوس و مشتری و هلال ماه بر روی یک خط در میان آسمانی مملو از شهاب‌های درخشان،‌متفاوت از سال‌های دیگر بود.

کد خبر 180992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز