همشهری آنلاین: مفاهیم کلیدی سوبژکتیویته و پست کلونیالیسم در موسسه ماه مهر بررسی می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، موسسه فرهنگی و هنری ماه مهر با دعوت از فواد ترشیزی، مجموعه سخنرانی‌هایی درباره مفاهمیم کلیدی مطالعات تطبیقی فلسفه، جامعه شناسی و هنر برپا می‌کند.

نخستین جلسه سخنرانی فواد ترشیزی در موسسه ماه مهر در روز چهارشنبه 25 مرداد ماه با عنوان سوبژکتیویته برپا می‌شود.

ترشیزی در این سخنرانی به تعریف‌های کلیدی سوبژکتیویته در قرن بیستم و رابطه آن با بازنمایی می‌پردازد.

این گفتارِ کوتاه، مقدمه‌ای است بر نظریه‌های سوبژکتیویته که به اختصار به آرای متفکرینی چون هایدگر، فروید، آلتوسر، کریستِوا، امیلیا جونز، و برایان مسومی می‌پردازد.

جلسه بعدی سخنرانی ترشیزی در ماه مهر با نام پست کلونیالیسم (مطالعات پسااستعماری) روز چهارشنبه اول شهریور ماه برپا می‌شود که به حوزهٔ مطالعات پسااستعماری از دهه ۱۹۷۰ به این سو اختصاص دارد.

این سخنرانی عرصه وسیعی از نظریات مطرح فکری نیمه دوم قرن بیستم از نقد تاثیرگذار ادوارد سعید درباره برساختن دانشی نادرست از شرق توسط غرب در کتاب اورینتالیسم تا تئوری‌های گایاتری چاکراورتی اسپیواک، و نظریه و تمرین در ادبیات پسااستعماری بیل اشکرافت و هِلن تیفین که مطالعات پسااستعماری خود را متعهد به نقد پیامدهای استعمار، سُلطه، و استیلا می‌داند، در بر می‌گیرد.

فواد ترشیزی دانشجوی دوره دکتری در رشته‌های مطالعات خاورمیانه و ادبیات تطبیقی و اجتماع در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

او کارشناسی ارشد خود را در سال ۲۰۱۰ در رشته تاریخ هنر، با گرایش هنر معاصر و تئوری، از دانشگاه مینه سوتا در شهر مینیاپولیس دریافت کرد.

حوزه‌های تمرکز پژوهشی ترشیزی، تاریخ نگاری تاریخ هنر، مطالعات پسااستعماری ،جهانی سازی، و مطالعات جنسیت است که زیر نظر استادانی چون رزالیند کراوس، آندریاس هویسِن، و گایاتری چاکراورتی اسپیواک، به آن‌ها می‌پردازد.

او سال گذشته دستیار تحقیق گایاتری اسپیواک بوده و اکنون نیز دستیاری تدریس او را بر عهده دارد. ترشیزی همچنین مشغول ویرایش کتابی از مجموعه مقالاتی درباره هنر معاصر ایران است.

سخنرانی‌های فواد ترشیزی در موسسه ماه مهر در ادامه سلسله هم‌اندیشی فرهنگی هنری این موسسه درباره پیوندهای فکری، فلسفه و زیبایی شناسی هنر معاصر کشور و عرصه‌های بین رشته‌ای مطرح در حیطه هنرهای تجسمی برپا می‌شود.

پیش‌تر نیز سخنرانی‌هایی با حضور چهره‌هایی مانند شمس لنگرودی، پریس تنظیفی، حمید سوری و بهنام کامرانی برگزار شده بود.

حضور کلیه علاقمندان در این سلسله نشست‌ها آزاد است.

موسسه ماه مهر در خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر شماره 7 قرار دارد.

کد خبر 180927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز