یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق ترکیه را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد و با هشدار نسبت به تاثیرات منفی بحران سوریه بر منطقه گفت: سیاست حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان زمانی که قدرت را به دست گرفت مبتنی بر حل مشکلات موجود بود، اما اکنون شاهدیم ترکیه نقش مداخله جویانه ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری براثا، نوری المالکی در گفتگو با روزنامه "خبر" چاپ ترکیه اظهار داشت: اگر ترکیه خواهان روابط حسنه با عراق است باید از طریق حکومت مرکزی بغداد با اقلیم کردستان عراق تعامل داشته باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: ترکیه به گونه ای با اقلیم کردستان عراق رفتار می کند که گویی این منطقه یک کشور مستقل است و این از نظر دولت عراق پذیرفتنی نیست.

مالکی در ادامه از سیاست ترکیه در منطقه انتقاد کرد و از مقامات آنکارا خواست که از طریق مذاکره با دولت عراق در بغداد هر گونه توافقی میان 2 کشور را اجرایی کنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به سفر غیرمنتظره و بدون اطلاع "احمد داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه به اقلیم کردستان عراق آنکارا را دخالت در امور داخلی عراق دانست.

وی خاطرنشان کرد: نقش ترکیه در منطقه مهم است. اما این مسئله باید به دور از سیاست دخالت در دیگر کشورها باشد. سیاست حزب عدالت و توسعه به رهبری "رجب طیب اردوغان" زمانی که قدرت را به دست گرفت مبتنی بر حل مشکلات موجود بود، اما اکنون شاهدیم ترکیه با نقش مداخله جویانه ای که ایفا می کند و سیاستی که در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کرده خود مشکلات را دوچندان کرده است.

نخست وزیر عراق در بخش دیگر سخنان خود نسبت به بحرانی تر شدن اوضاع سوریه هشدار داد و اعلام کرد که اوضاع سوریه بر تمامی کشورهای منطقه تاثیر خواهد گذاشت لذا بهتر است برای حل بحران این کشور به گفتگو و توقف حملات مسلحانه از سوی دو طرف و تشکیل دولت وحدت ملی روی آورد.

کد خبر 180857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز