مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: این توده‌های یخ با این تقارن عجیب "آیسبرگ‌های تخته‌ای" (Tabular Iceburgs) یا آیسبرگ‌‌های یا کوه‌های یخی با کناره‌های صخره‌مانند و شیبدار و راس تخت هستند.

glacier

ice

این پهنه‌های یخی به طور معمول در نتیجه تکه تکه شدن یک غلاف یخی به وجود می‌آیند و سازوکاری مهم در ذوب شدن یخ‌های قطبی برای پژوهشگرانی است که درباره تغییرات آب و هوای کره زمین تحقیق می‌کنند.

پژوهشگران در یک بررسی جدید که در 9 اوت در جورنال ساینس منتشر شد، سوابق نسبتا دقیقی از تغییرات در حچم یخ‌ها و درجه حرارت اقیانوس‌های عمیق در طول 1.5 میلیون سال گذشته را گردآورده‌اند.

سپس این پژوهشگران این سوابق را با تغییرات در محور چرخش کره زمین نسبت به خورشید در طول این بازه زمانی طولانی ارتباط دادند. یافته‌ای که به دست آمد یک الگوی تغییر قابل‌توجه در حجم یخ و تغییرات شگفت‌آور در واکنش کره زمین به جابجایی‌ها در محور چرخشش بود.

برای مثال بین 1.25 میلیون و 600000 سال قبل سیاره زمین دستخوش تغییراتی شده است که دانشمندان آن را "گذار میان- پلیستوسن" می‌گویند.

پیش از این گذار کره زمین به طور چرخه‌ای دارای دوره‌های به شدت سرد گسترش یخچالی و دوره‌های گرم‌تر میان‌یخچالی در حدود هر 41 هزار سال بود. پس از این دوران گذار طول زمانی این دوره‌های یخچالی و میان‌یخچالی به هر 100 هزار سال افزایش پیدا کرد.

این بررسی جدید نشان داد که این دوران گذار تقریبا به طور ناگهانی در حدود 900 هزار سال پیش رخ داده است.

LiveScience

کد خبر 180756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز