همشهری‌ آنلاین: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد: توزیع کالاها باید همچون گذشته سهمیه‌بندی شود تا در این صورت مردم بتوانند مایحتاج خود را با نرخ ارز مرجع و با قیمت‌های مطلوب‌تری تامین کنند.

سهمیه کالا اساسی

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش تقاضا نسبت به میزان عرضه ارز در بازار باعث افزایش نرخ ارز شده است،‌ گفت: در چنین شرایطی افرادی که سخن از تک نرخی شدن ارز در کشور به میان می‌آورند باید بگویند که قیمت مدنظر آنها به چه میزان است. آیا آنها می‌خواهند ارز تک نرخی را به قیمت دو یا سه هزار تومان به مردم ارائه دهند. در چنین شرایطی آیا مردم با حقوق‌های دریافتی‌شان می‌توانند گرانی‌های اخیر در حوزه‌های مختلف همچون مسکن و تامین مایحتاج عمومی‌شان را تحمل کنند، در این شرایط وضعیت مردم چه خواهد شد؟

  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که نرخ ارز مرجع کنونی یعنی 1226 تومان برای تامین کالاهای اساسی همچون مواد خوراکی و دارویی، نرخ ارز مطلوبی است.

 وی ادامه داد: اینکه سخن از اقتصاد مقاومتی به میان می‌آید یعنی باید اقتصادی داشته باشیم که تامین مواد غذایی و دارویی مردم با نرخ ارز مرجع باشد، هر فردی که می‌گوید چنین اتفاقی شدنی نیست تنها می‌خواهد آرامش اقتصادی کشور را برهم زند.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با این پیشنهاد که باید نحوه توزیع مواد و کالاهای اساسی مردم به صورت سهمیه‌بندی باشد، گفت: ‌این همان تجربه‌‌ای است که در قالب توزیع کالاها از طریق کوپن گذرانده‌ایم. هیچ اشکالی ندارد که کالاهای اساسی مردم در شرایط کنونی به صورت سهمیه‌بندی توزیع شود چرا که تامین کالاهای اساسی مردم همچون برنج، گوشت و مرغ با نرخ ارز مرجع باعث کاهش قیمت آنها در بازار می‌شود.

 فتحی‌پور با تاکید بر اینکه باید برای بهبود وضعیت اجتماعی مردم کاری کرد، گفت: در شرایط کنونی که دشمن جنگ اقتصادی را با ما شروع کرده است باید از راهکارهای کوتاه مدت همچون سهمیه‌بندی کالاهای اساسی مردم استفاده کنیم.

 وی افزود: این سهمیه‌بندی باعث مدیریت تحریم‌ها،‌ جلوگیری از فساد و نظارت بیشتر بر ورود و خروج کالاها می‌شود. اینکه واردکننده کالایی را با نرخ ارز مرجع به کشور وارد کند اما همان کالا را با قیمت آزاد ارز به مردم بفروشد، درست نیست. باید وقتی سهمیه ارزی به واردکننده‌ای می‌دهیم همان کالا در شرایط عادلانه بین افراد توزیع شود، مطمئنا این رویکرد باعث مدیریت بازار ارز می‌شود.

کد خبر 180700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز