گروه اقتصادی - محمد رضایی: توجه هر چه بیشتر به تولیدات داخلی، برخورد منطقی با تحریم‌ها، اصلاح مدیریت و نهایتا پیشروی در عین مقاومت از الزامات اقتصاد مقاومتی در شرایط تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشور است.

به گزارش همشهری، پس از تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در هفته گذشته بار دیگر اقتصاد مقاومتی را راهکار عبور از تحریم‌ها عنوان کردند. کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با همشهری ضمن برشمردن برخی از الزامات این سیاست، توجه دقیق به ابعاد آن را نه‌تنها امری مؤثر در عقیم‌سازی‌ این تحریم‌ها دانستند بلکه معتقدند درصورت اتخاذ تدابیر مناسب می‌توان در عین مقاومت گام‌های بزرگی هم در راستای پیشبرد کشور به سمت توسعه‌یافتگی برداشت.

اقتصاد مقاومتی، باثبات، خلاق و پویاست

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح می‌کند: از یک مجموعه مقاوم اصلا نمی‌توانیم الزاما برداشت تدافعی داشته باشیم. به اعتقاد عادل پیغامی مقاومت اصلا به معنی کوچک شدن یا حالت انقباضی نیست؛ بلکه گام‌هایی رو به جلو تلقی می‌شود. پیغامی هرگونه ایستایی را ضد‌مقاومت توصیف و خاطرنشان کرد: آنچه در کلام مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی است بیشتر جنبه ایجابی و تهاجمی دارد. او این گفته خود را با ذکر مثالی تکمیل کرد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چند سال پیش خود فرمودند اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد کارآفرینی است. این عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه داد: مفهوم کارآفرینی هیچ نوع عنصری از انقباض، ریاضت و تدافع ندارد. بنابراین اقتصاد مقاومتی دقیقا ضد‌حالت انقباض تدافعی و اقتصاد ریاضتی است.

حرکت به سمت توسعه پایدار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهم‌ترین مولفه اقتصاد مقاومتی را اتکای اقتصاد به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی اعم از نیروی انسانی و منابع طبیعی عنوان کرده و می‌گوید: با وجود مشکلاتی که کشورمان برای استفاده از منابع خارجی اعم از مواداولیه، تکنولوژی و سرمایه‌دارد باید ضمن تلاش برای استفاده از آنها، سعی بر بومی‌سازی‌ دانش خارجی و استفاده از مشابه داخلی شود. جعفر قادری بر این باور است که اقتصاد مقاومتی یعنی سیاست‌هایی که کشور را به سمت توسعه پایدار سوق بدهد به این معنی که استفاده از ظرفیت‌های داخلی نباید موجب کاهش منابع خدادادی کشور شود.

برخورد منطقی با تحریم‌ها

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم بر ضرورت توجه به توانمندی‌های داخلی و حمایت از تولید برای جبران اثر تحریم‌ها، تاکید دارد . روح‌الله بیگی گفت : اتخاذ سیاست‌های مناسب و استفاده از نظرات کارشناسان مختلف برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ضروری است وی افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی اختلال ایجاد کند عدم‌برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی است.

ضرورت اصلاح مدیریت

یک عضو هیأت علمی دانشگاه هم با تأکید بر ضرورت بازبینی سیاست‌های کنونی در عرصه اقتصاد، می‌گوید: درصورت حاکمیت یک اقتصاد معقول کشور ما آنقدر ظرفیت و امکانات دارد که می‌تواند برای یک دوره بلندمدت رشد سالانه 10درصدی را تجربه کند. به گفته دکتر میثم موسایی حتی با شرایط تحریم هم می‌توان به سمت توسعه یافتگی پیش رفت به شرط اینکه در حوزه‌های مختلف اقتصادی کالاهایی تولید شود که هم درخور مردم بوده و هم قابلیت صدور به کشورها را داشته باشد.

او حلقه مفقوده مشکلات را مدیریت ناامن و ناکارآمد می‌داند و می‌گوید: کشوری که از درآمدهای نفتی و غیرنفتی بالایی برخوردار است نباید با مشکلی به نام بیکاری مواجه باشد. پس این نشان از ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌ها و پیشروی به سمت اقتصادی عقلایی دارد. از سوی دیگر نمی‌توان مشکلاتی مانند تورم، تزریق نقدینگی و ریخت و پاش‌های دولتی را به تحریم‌ها نسبت داد چون این مسائل ریشه داخلی داشته و باید هرچه سریع‌تر تدابیری برای حل آنها اندیشیده شود.

کد خبر 179220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز