گروه بورس: آمار‌ها نشان می‌دهد تمایل سهامداران در شرایط رکود به دادوستد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافته و حجم مبادلات سهام این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های دیگر بیشترشده است.

بورس

به گزارش همشهری، یکی از مؤلفه‌های مهم بازار سهام پس ازارزش وگردش معاملات، رتبه نقد‌شوندگی سهام است، به‌عبارت بهترهرچه سهام یک شرکت نقدشوندگی بیشتری داشته باشد، امکان خریدو فروش سهام این شرکت آسان‌تر می‌شود و به قول سهامداران کف بازار راحت‌تر نقد می‌شود.

اطلاعات جدید از وضع رتبه نقد‌شوندگی سهام در بورس تهران و فرابورس نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری هرچند با کاهش قیمت مواجه شده‌اند اما از رتبه نقد‌شوندگی بالاتری نسبت به دیگر شرکت‌ها برخوردارند به‌طوری که در میان جدول 10شرکت برتر بازارسهام، شش جایگاه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

در این میان شرکت سرمایه‌گذاری غدیر رتبه نخست نقد شونده‌ترین سهام بورس را به‌خود اختصاص داده است، هرچند قیمت سهام این شرکت در طول سه‌ماه گذشته 24درصد نزول کرده است اما این رتبه نشان می‌دهد؛ سرمایه‌گذاران در طول سه‌‌ماه گذشته سهام این شرکت را بیش از هر شرکت دیگری خرید وفروش کرده‌اند.پس از شرکت سرمایه‌گذاری غدیر شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان و گسترش نفت و گاز پارسیان که به تازگی سهامش در بورس عرضه شده است در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در میان این جدول همچنین نام شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملت، سرمایه‌گذاری پتروشیمی، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری ساختمان و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به چشم می‌خورد. این نشان می‌دهد در شرایطی که بازار سهام در طول سه‌ماه گذشته با یک رکود فراگیر مواجه شده است ، سهامداران به سمت خرید وفروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند که سهامشان مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های بورس است.

از سال 1382و همزمان با دبیر کلی حسین عبده تبریزی در بورس تهران، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت. شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی هستند که سود اصلی و عملیاتی‌شان از محل خرید وفروش سهام در بازارسرمایه به‌دست می‌آید ، بر همین مبنا این شرکت‌ها با تشکیل سبد سهام ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش می‌دهند، به همین دلیل از همان سال‌ها استدلال کلی این بود که ریسک خرید سهام این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه این شرکت‌ها مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های دیگر هستند کمتر است و به سهامداران خرد توصیه می‌شد که سهام این شرکت‌ها را خرید وفروش کنند. از همان زمان تاکنون تعداد سهامداران این گروه افزایش یافت و در حال حاضر گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرجمعیت‌ترین گروه بازار سرمایه است که بالغ بر نیم میلیون نفر سهامدار دارد.

کد خبر 180574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز