در احداث ساختمان جدید بورس از دانش روز استفاده می‌شود تا الگوی ملی کشور باشد.

بورس

به گزارش روابط عمومی بورس تهران، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران عصر روز یکشنبه در جلسه برگزاری داوری مسابقه بین‌المللی طراحی معماری ساختمان مرکزی ضمن بیان مطلب فوق گفت: پروژه ساخت‌وساز ساختمان جدید برای بورس برکت داشته و تجربه خوبی برای بورس بوده است.

در چند سال گذشته اتفاقات زیادی در بازار سرمایه رخ داده که موجب‌شده اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی افزایش یابد و جایگاه والایی در اقتصاد و درکشورمان داشته باشد. وی با اشاره به اینکه ساختمان حافظ متعلق به شرکت نیست و هم‌اکنون بورس تهران در آن مکان مستأجر است، افزود: اواخر سال 88 و اوایل سال 89هیأت مدیره بورس به این فکر افتاد که یک مکان فیزیکی برای بورس اوراق بهادار تهران تهیه کند. قالیباف اصل ادامه داد:

گزینه اول ما خرید ساختمان حافظ از سازمان بورس اوراق بهادار بود که هیأت‌مدیره پس از بحث و بررسی‌های زیاد به این جمع بندی رسید که این ساده‌ترین راه است؛ ضمن اینکه این ساختمان برای کاربری بورس ساخته نشده بود. در گذشته بانک کار در ساختمان فعلی بورس مستقر بود و چون درگذشته بازار سرمایه زیر مجموعه بانک مرکزی بود، سازمان بورس در آن ساختمان فعالیت خود را آغاز کرد. هم‌اکنون بازار سرمایه زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و رئیس آن وزیر امور اقتصادی است، درصورتی که قبلا رئیس‌کل بانک مرکزی این سمت را بر عهده داشت.

مدیرعامل بورس ادامه داد: تصمیم هیأت مدیره بر این شد که از نام و اعتبار بورس استفاده و یک مکان مناسب برای بورس تهیه کنیم. سپس خواستیم یک ساختمان آماده خریداری کنیم ولی ساختمانی که نظر هیأت مدیره را تأمین کند یافت نشد. مسائلی مانند بحث‌های امنیتی و ایمنی، وجود تالاری که در بورس مستقر باشد و همچنین دیتا سنتر داشته باشد حائز اهمیت است.

قالیباف اصل گفت: معمولاً بورس‌ها در کشورهای مختلف در بهترین جا قرار دارند و اگر بخواهند ساختمانی را مثال بزنند قطعاً ساختمان‌های بورس‌ها و بانک‌های مرکزی را عنوان می‌کنند. در مرحله بعدی جمع بندی هیأت مدیره انصراف از خرید ساختمان شد و مقرر شد زمینی خریداری شود و با توجه به نیاز، ساختمانی درخور ‌شأن بورس ساخته شود. وی افزود: تعداد بورس‌ها در کشورها زیاد نیست.

تعداد آنها معمولا بین یک تا سه عدد است. به همین علت به عنوان نماد ملی کشور درنظر گرفته می‌شوند، زیرا در نشان وضعیت اقتصادی هر کشور اهمیت زیادی دارند یکی از نماگرهای اقتصادی هر کشور در حوزه اقتصاد، نماگر مهم بازار سرمایه است.
مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: این نماد ملی، یک فکر ملی و یک اندیشه فراگیر را می‌طلبید. هیأت مدیره بورس و تیم اجرایی شرکت از ابتدا یک اهتمام جدی را در مورد ساختمان جدید بورس داشت و اینکه کاری درخور‌شأن و مرتبه بازار سرمایه کشور انجام دهد. بر این اساس از ابتدای امر سعی شد کاری عالی تعریف شود.

اختصاص وقت زیاد هیأت مدیره بورس به پروژه ساختمانی با توجه به مشغله فراوانی که دارد نشان از اهمیت این پروژه در سطح ملی دارد. وی توضیح داد: در زیرمجموعه کمیته ساختمان هیأت مدیره یک کمیته فنی هم درنظر گرفته شده که ترکیبی از افراد حرفه‌ای و متخصص حوزه معماری سازه‌های دیتا سنتر است؛ حوزه‌هایی که مرتبط با مهندسی ساختمان است و هر بخش که در کمیته ساختمان مطرح شود ابتدا در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته برای انتخاب محل پروژه به فضای مناسب، چشم‌انداز و نورگیری ساختمان توجه می‌شود. البته ما هم برای انتخاب مکان بورس به این امور توجه کرده‌ایم.

کد خبر 180171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز