همشهری‌آنلاین: سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران خود را خوشحال‌ترین آدم روی زمین توصیف می‌کند اما گفت که کارش در کشتی تمام شده است!

زندگینامه: محمد بنا

ایسنا نوشت: پس از قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن، محمد بنا اظهار کرد: پیش از اینکه به لندن بیاییم، گفته بودم 6 دلاور داریم که همه آنها به دنبال قهرمانی هستند. ما 6 شانس مدال بودیم که برای کسب آنها تلاش کردیم. حتی می‌دانستیم در شرایط خاص شاید اجازه ندهند مدال بگیریم، کشتی‌گیران ما جنگیدند و مبارزه کردند. خوشبختانه سه مدال طلا به کاروان ایران اضافه شد و به نظر من سعید عبدولی نیز حقش بود که طلایی باشد. حبیب اخلاقی و بشیر باباجان‌زاده نیز دلاورانه جنگیدند و در مجموع عملکرد خوبی داشتیم. این قهرمانی و سه مدال طلا را به مردم ایران تبریک می‌گویم که همیشه از ما حمایت می‌کردند.

وی درباره احساسش پس از این قهرمانی بیان کرد: خوشحال‌ترین آدم روی زمین هستم اما از طرف دیگر نیز برای فرنگی‌کارانی که مدال نگرفتند، ناراحتم. واقعا این نتیجه افتخاری برای ورزش ایران بود، چراکه ما هیچ‌وقت در تاریخ المپیک چه قبل و بعد از انقلاب ورزشی نداشتیم که قهرمان المپیک شود اما فرنگی‌کاران ما دلاورانه مبارزه کردند و با سه مدال طلا بالاتر از روسیه قهرمان المپیک شدند.

محمد بنا در پاسخ به این سوال که هدایای‌خود را به عبدولی داده بودید، گفت: من همان اول گفتم که هر چه می‌خواهند به من بدهند به عبدولی بدهند چرا که او استحقاق مدال طلای المپیک را داشت. مسئولان باید بدانند که نباید تنها به برنده‌هایشان نگاه کنند. البته با وضعیتی که در لندن دیدم می‌دانم که هم مردم و مسئولان قبول دارند حق عبدولی خورده شد و مطمئنم نگاه ویژه‌ای به او دارند چرا که عبدولی جنگید البته نظر من این است که باید به تمام ورزشکاران ایران که واقعا برای مدال جنگیدند نگاه ویژه‌ای شود.

بنا در پاسخ به این سوال که مربی فرانسوی معتقد بود، فن سعید عبدولی خطا و غیرقابل قبول بوده است، آیا واقعا حرکت سعید خطا بود، تاکید کرد: اصلا صحت ندارد. سعید عبدولی فنش کاملا درست بود. فنی که سعید عبدولی زد از روی لگن حریف فرانسوی بود. در کشتی فرنگی بارانداز از روی پا خطا حساب می‌شود اما کار عبدولی خطا نبود. ده‌ها بار چنین فنی در المپیک اجرا شد و حتی پایین‌تر از جایی بود که عبدولی زد، اما سعید باید می‌باخت و شکست می‌خورد. مطمئن باشید اگر عبدولی حریف را روی پل هم می‌برد، داور دوباره بازی را برمی‌گرداند و اجازه می‌داد تا کشتی‌گیر فرانسوی برنده باشد.

بنا در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شد مدال طلای المپیک برای کره‌ای ها کنار گذاشته بود تصریح کرد: نمی‌توان این مسئله را به طور صددرصد تایید کرد. من به کره و فرانسه کاری ندارم. نظر من این است که برای کشتی دنیا سنگین بود که در یک شب دو فرنگی‌کار ایرانی به فینال برسند، که این وضعیت به سعید عبدولی روی کرد و شانس و قرعه به او خورد تا شکست بخورد. فرانسوی‌ها بالاخره به دنبال یک مدال بودند. زمانی که رییس کمیته بین‌المللی المپیک وارد سالن شد، مشخص بود که چه برنامه‌ای دارند. درباره دیدار کره و فرانسه هم باید بگویم که در آخرین دقایق مربی فرانسوی اشتباه کرد و اگر اعتراض می‌کرد می‌توانست رای داور را به سود خودش عوض کند و برنده باشد، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که فرنگی‌کار کره جنوبی قهرمان المپیک شد. فرنگی‌کاری که حتی به اندازه یک دست سعید عبدولی نبود.

بنا در پاسخ به این سوال که قبل از المپیک گفته بودید، کارتان در المپیک تمام می‌شود، آیا همچنان روی حرفتان هستید؟ بیان کرد: می‌خواهم فردا که حرکت کردم و به ایران آمدم کنار مادرم باشم. مدتی را کنار خانواده‌ام باشم و به کارهای شخصی‌ام بپردازم. کشتی برای محمد بنا تمام شد. عاشقانه کشتی را دوست دارم، اما بعد از ده سال خسته شدم و دلم نمی‌خواهد برگردم. از مسئولان نیز می‌خواهم کاری نکنند که شرایط به گونه‌ای شود که حال من بدتر شود. واقعا خسته‌ام و شرایط ادامه کار را ندارم، بدون هیچ تعارفی از لطف تمام مردم و کسانی که از من حمایت کردند تشکر می‌کنم. هم اکنون نیز همه در سالن بودند و من تنها به هتل آمدم چرا که دیگر کاری درکشتی ندارم. آرزوی من قهرمانی در المپیک بود که با همکارانی خوب و شاگردانی دلاور به این آرزو رسیدن سقف آرزوهایم بود و امیدوارم بعد از من جوانانی بیایند و این راه را ادامه بدهند.

بنا ادامه داد:‌ امیدوارم مسئولان غیر از بنا این کادر را حفظ کنند تا ورزشکاران ما بتوانند در زیر سایه‌ی آنها کارشان را ادامه دهند. بنا هیچ فرقی با دیگران ندارد. چرا که خیلی‌ها بودند که برای کشتی فرنگی بیش از من زحمت کشیدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همانند کشتی‌دوستان خود را "آقای خاص" کشتی‌ فرنگی می‌دانید یا نه؟ گفت: همان‌طور که گفتم بنا هیچ تفاوتی با دیگران ندارد. خیلی‌ها در سراسر کشور برای این کشتی‌گیران زحمت کشیدند. آقایان نوربخش، اسماعیل نژاد، اسفندیاری‌فر، خیرآبادی، دکتر ساسان و بسیاری دیگر از مربیان کشتی بیشتر از من زحمت کشیدند اما چون من سرمربی هستم بیشتر دیده می‌شوم.

سرمربی کشتی فرنگی ایران در پایان به ایسنا گفت: دو وزنه بردار ما نیز به همراه احسان حدادی به مدال طلا و نقره رسیدند. کاروان ایران کارستان کرد و امیدوارم این روند با مدال‌های رنگارنگ برای کشتی آزاد و تکواندو ادامه پیدا کند.

کد خبر 180457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز