چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی رسمی دولت عراق با اعلام تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی در خصوص سفر وزیر خارجه ترکیه به کرکوک گفت: بغداد در روایط خود با آنکارا بازنگری می‌کند.

مالکی اردوغان

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، علی الدباغ، سخنگوی رسمی دولت عراق تصریح کرد: کابینه عراق در نشست اخیر خود تصمیم گرفته تا کمیته تحقیقات در خصوص سفر مناقشه برانگیز احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به شهر کرکوک در روز پنجشنبه گذشته تشکیل دهد.

 علی الدباغ تصریح کرد: کابینه عراق تصمیم گرفته است تا کمیته‌ای به ریاست حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر با عضویت مشاور نخست وزیر در امور قانونی، نمایندگان وزیران خارجه، کشور و همچنین سازمان اطلاعات ملی عراق تشکیل دهد تا در خصوص ابهامات سفر وزیر خارجه ترکیه به کرکوک تحقیق کند و نتایج تحقیقات خود را در سریع ترین وقت ممکن به کابینه ارائه دهد.

 علی الدباغ گفت: کابینه عراق آخرین تحولات صورت گرفته در روابط عراق و ترکیه را بررسی کرد و کابینه تصمیم دارد تا در نزدیک‌ترین نشست خود در این روابط در سایه تحولات کنونی منطقه بازنگری کند.

 دیدار احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، از کرکوک واکنش‌های مختلفی را از سوی دولت عراق به همراه داشت و روابط سرد بین دو کشور را با چالش جدیدی مواجه کرد.

 هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق درباره سفر داوود اغلو به کرکوک در بیانیه‌ای گفت: این به نفع ترکیه یا هیچ گروه دیگری نیست که حق حاکمیت ملی را دست کم گیرد یا قوانین روابط بین‌الملل را نقض کند.

 دیدار اخیر وزیر امور خارجه ترکیه از اقلیم کردستان عراق به تنش‌ها بین عراق و ترکیه دامن زد.

 با این همه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از دیدار وزیر خود از کرکوک دفاع کرد و آن را امری طبیعی خواند که یک وزیر که پاسپورت قرمز دارد با مقامات محلی دیدار کند و به کرکوک که تنها ۴۰ کیلومتر از اربیل فاصله دارد، برود تا بستگان خود را ملاقات کند.

 وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته نشستی با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، داشت. هدف از این نشست که در شهر اربیل برگزار شد، بررسی وضعیت سوریه بود. پس از آن نیز در یکی از معدود اقدامات مشترک ترکیه و کردستان عراق، بیانیه‌ای مشترک صادر و نسبت به سوءاستفاده‌ گروه‌های خشونت‌طلب از شرایط سوریه هشدار داده شد.

 داوود اغلو پس از اربیل به کرکوک سفر کرد. از ۱۹۳۷ تا کنون هیچ دیداری از سوی ترکیه در این شهر انجام نشده بود.

 کرکوک بخشی از یک منطقه مورد مناقشه در شمال عراق است که باعث کشمکش بین دولت کردستان در اربیل و دولت مرکزی عراق در بغداد است.

 رجب طیب اردوغان، در یک برنامه‌ تلویزیونی از موضع‌گیری عراق انتقاد کرد. وی همچنین از حمایت ایران از دولت نوری المالکی در برابر ایده‌ی یک ائتلاف بزرگ متشکل از کرد، ترکمن و سایر گروه‌های شیعه در عراق انتقاد کرد.

کد خبر 180446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز