شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر از مردم شهر واشنگتن روز جمعه 15 مارس (24 اسفند) در مراسمی در کلیسای جامع واشنگتن از جنگ عراق انتقاد کرده و برای صلح دعا کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این مراسم  به نشانه آغاز تظاهراتی برپا شد که قرار است روز‌های شنبه و یکشنبه سراسر آمریکا را به منظور انتقاد از جنگ عراق در برگیرد. این تظاهرات سراسری در چهارمین سالگرد جنگ عراق برپا می‌شود.

پس از برگزاری مراسم ضد جنگ در کلیسای جامع ملی واشنگتن  معترضان به سیاست‌های جنگی آمریکا در حالی که باد شدیدی می‌وزید زیر بارش برف به سمت کاخ سفید حرکت کردند. در این زمان پلیس مداخله کرد و تعداد زیادی از تظاهر کنندگان را بازداشت کرد.

در پیادروی مشرف به کاخ سفید موانعی برای جلوگیری از عبور تظاهرکنندگان قرار داده شده بود. یکی از ماموران حاضر در محل درباره علت دستگیری معترضان گفت: ما به آن‌ها سه بار هشدار دادیم، اما آن‌ها موانع را در هم شکستند.

در حدود 100 نفر از  خیابان مشرف به پارک لافایت – در جایی که هزاران نفر از معترضان گرد هم آمده بودند -  گذز کردند و در پیادرو‌های مشرف به کاخ سفید  به تظاهرات پرداختند. در این زمان پلیس به معترضان حمله کرده و آن‌ها را پس از دستگیری به مینی بوسی که در محل قرار داده شده بود، منتقل کرد.

پلیس از اعلام تعداد افراد دستگیر شده خودداری کرد. در زمان برپایی تظاهرات ضد جنگ ، جورج بوش رییس جمهوری در کاخ سفید حضور نداشت. او برای تعطیلات آخر هفته به کمپ دیوید رفته است.

در جریان این تظاهرات و حوادث پس از آن، تعدادی از تظاهر کنندگان با خبرنگاران حاضر در محل مصاحبه کردند. جان پاتیسون،29  ساله گفت که او و همسرش از پورتلند  به واشنگتن آمده‌اند تا برای اولین بار در تظاهرات ضد جنگ شرکت کنند. او افزود: ما در ابتدا (شروع جنگ) تصور می‌کردیم  داریم در مسیر درستی حرکت می‌کنیم، اما با مشاهده روند جنگ و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی  دولت ایالات متحده دیدگاه‌های اولیه‌مان تغییر کرد.

جیم والاس یکی از روحانیونی بود که در این تجمع بازداشت شد. وی ابراز امیدواری کرده بود که هیچ جنگی بعد از این به نام مسیح روی ندهد. سازمان مسیحی مدافع صلح در عراق در اعتراض به سیاستهای جنگ طلبانه دولت بوش راهپیمایی های دیگری را در شهرهای بزرگ آمریکا تا روز دوشنبه برگزار خواهد کرد.

کد خبر 18035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز