گروه اجتماعی‎:‎ حکم برکناری مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی در حالی توسط دیوان عدالت اداری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد که این صندوق از دیروز تبدیل به سازمان تأمین اجتماعی شده است.

مرتضوی

علی‌اکبر بختیاری رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری به خبرگزاری مهر گفت: پس از اعلام رأی دیوان عدالت اداری درخصوص برکناری سعید مرتضوی از پست ریاست تأمین اجتماعی اجرای رأی برعهده رئیس دیوان و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که توسط رئیس دیوان رأی صادر و به وزیر تعاون ابلاغ شده است و وی باید هر چه زودتر رأی دیوان را اجرا کند. او تأکید کرده که این رأی قطعی و لازم‌الاجراست، تغییر اساسنامه بحث دیگری است و ربطی به این رأی ندارد و باید این رأی هرچه زودتر اجرا شود.

دفاع از موکل

در مقابل محمد اصلانی وکیل سعید مرتضوی با اشاره به تغییر اساسنامه تأمین اجتماعی از سوی دولت توضیح داد: اساسا دیگر نهادی به نام صندوق تأمین اجتماعی وجود ندارد و آقای مرتضوی به موجب مصوبه هیأت وزیران مدیرعامل این صندوق نیست که از حکم دیوان عدالت تمکین نکرده و بخواهد با دستگاه قضا تقابل کند.

این وکیل توضیح داد: موکلم رئیس هیأت مدیره شستاست و حکم دیوان باید درباره مدیرعامل صندوقی اجرا شود که وجود خارجی ندارد و لذا نظر مرجع قضایی تحصیل حاصل شده است. وکیل مرتضوی به خبرگزاری فارس گفت: مخاطب این حکم آقای مرتضوی نیست بلکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان صادر‌کننده حکم برای مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی است و تا امروز (دیروز) هم آقای شیخ‌الاسلامی دستوری برای برکناری موکل بنده صادر نکرده است.

اصلانی در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح اساسنامه برای ابقای مرتضوی در مسئولیت نبوده است؟ اظهار داشت: با اصلاح اساسنامه صندوق تأمین اجتماعی نظر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به نوعی تأمین شده اما در مجموع اگر باب شود که دیوان به موضوع انتصابات و احکام مربوط به عزل و نصب‌ها که مربوط به حوزه اجرا می‌شود ورود کند، دیگر هیچ وزیری نمی‌تواند کار کند.

اصلانی در واکنش به‌نظر رئیس دیوان عدالت اداری که تصرف مرتضوی در دو روز گذشته را قابل تعقیب کیفری دانست، متذکر شد موکلش از لحظه انتشار رأی دیوان در روزنامه رسمی هیچ سندی را به‌عنوان مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی امضا نکرده است. سعید مرتضوی 27 اسفند پارسال مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی شده‌بود، روز شنبه 14مرداد‌ماه امسال با رأی دیوان عدالت اداری برکنار شد، انتصاب او برای این پست از ابتدا با مخالفت‌های زیادی به‌ویژه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد.

حکم دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی منتشر شد و به موجب این انتشار لازم‌الاجرا شده‌بود، اما خبری از اجرای حکم نبود تا اینکه تصمیم دیروز دولت برگ دیگری در پرونده مدیرعامل باز کرد. براساس این تغییرات صندوق تأمین اجتماعی به سازمان تبدیل شد و تشخیص صلاحیت مدیرعامل تأمین اجتماعی در اختیار معاون رئیس‌جمهور قرار گرفت.

کد خبر 180334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز