کریم اعظمی: آندرانیک تیموریان را باید جزو بهترین فوتبالیست‌های ایران در چند سال اخیر دانست.

آندریانیک تیموریان

او بعد از درخشش با پیراهن ابومسلم در لیگ برتر، یکباره به تیم ملی دعوت شد و به‌سرعت در فوتبال ایران رشد کرد. خیلی‌ها تصور نمی‌کردند تیموریان بازی‌کردن در جام‌جهانی را تجربه کند ولی او توسط برانکو ایوانکوویچ در جام‌جهانی 2006 در ترکیب ثابت تیم ملی قرار گرفت و اتفاقا همین موضوع سکوی پرتاب او شد. آندو بعد از جام‌جهانی به لیگ برتر انگلیس رفت و پیراهن بولتون را بر تن کرد. تیموریان بازی در فولام را هم تجربه کرد و در نهایت دو سال پیش به ایران برگشت. تیموریان بعد از پوشیدن پیراهن تراکتورسازی و استقلال دوباره تصمیم گرفت لژیونر شود ولی مقصد او این بار اروپا نبود و سر از لیگ قطر و تیم الخریطیات درآورد. آندو در مورد کاهش لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های اروپایی، وضعیت خودش در فوتبال قطر و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ داده است.

  • ابتدا بهتر است کمی در مورد الخریطیات صحبت کنی. تیم جدیدت در چه سطحی از فوتبال قطر قرار دارد؟

آنها یک تیم معمولی در کشور قطر هستند که تازه می‌خواهند قدم‌های اول در راه حرفه‌ای‌شدن را بردارند. تا الان که مسئولان باشگاه و کادر فنی با من رفتار خوبی داشته‌اند و با مربیان و دیگر بازیکنان به خوبی هماهنگ شده‌ام. مدتی است که مدام با الخریطیات تمرین می‌کنم و درگیر جام‌های داخلی قطر هستیم که معمولا قبل از شروع لیگ قطر انجام می‌شود.

  • بازیکنان معروفی در الخریطیات هستند؟

چند بازیکن معروف داریم اما اکثرا بومی هستند. یک دروازه‌بان هم به اسم سعید داریم که اصالتا ایرانی است. اینجا ایرانی کم نیست. خیلی از قطری‌ها اصالتا ایرانی هستند. بیشتر بچه‌های جنوب ایران را اینجا می‌بینم.

  • مثل اینکه هماهنگ‌شدن یک فوتبالیست ایرانی با شرایط لیگ‌های عربی راحت است، نه؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود من و امثال من به لیگ کشورهای عربی بیاییم همین نزدیک بودن فرهنگ‌هاست. تا حالا همه‌‌چیز خوب بوده. دیگر دلیلی که باعث حضور فوتبالیست‌های ایرانی می‌شود امکانات خوبشان است.

  • بازیکنان ایرانی در لیگ کشورهای عربی معمولا افت می‌کنند. تو نگران این موضوع نیستی؟

ما یک مربی صربستانی داریم به نام زوران که تمرین‌های بدنسازی سختی می‌دهد. اینجا تمرین‌های کاملی را انجام می‌دهیم و با توجه به اینکه از محل سکونتم تا زمین تمرین فاصله‌ای نیست به خوبی می‌توانم برای تمرین و استراحتم برنامه‌ریزی کنم.

  • با هادی عقیلی هم در ارتباط هستی؟

بله، با عقیلی قبل و بعد از پیوستن به الخریطیات خیلی حرف زدم. از خوبی‌ها و سختی‌های اینجا برایم گفته است. حضور هادی در قطر برای من خیلی خوب است.

  • فکر نمی‌کنی حضور در لیگ قطر جایگاه تو را در تیم ملی متزلزل کند؟

من هیچ‌وقت خودم را آماده‌تر از دیگران نمی‌بینم و همیشه فکر می‌کنم عقب هستم. در قطر هم همین تفکر را خواهم داشت و می‌دانم با دوری از ایران ممکن است جایگاهم کمی به خطر بیفتد اما مطمئن باشید خودم را در بهترین شرایط حفظ می‌کنم. من اطمینان دارم که کی‌روش لیگ قطر را هم می‌بیند. من اگر نگران جایگاهم در تیم ملی بودم، پس از جام جهانی 2006که اتفاقا بازی‌های ملی کمی هم داشتم، ریسک نمی‌کردم و به لیگ انگلیس نمی‌رفتم. من سال‌ها در فوتبال انگلیس سختی کشیدم و برای اینکه پیشرفت کنم، حاضر شدم با پول کمتری در فوتبال جزیره فعالیت کنم. نگاه من اصلا مالی نبود و به‌دنبال این بودم که تجربه جدیدی به‌دست بیاورم. شاید اگر بازیکن جوان دیگری در آن سن و سال به جای من بود ریسک نمی‌کرد و به انگلیس نمی‌رفت ولی من این کار را کردم و جایگاهم در تیم ملی را هم از دست ندادم. حتی زمانی که در یک مقطع کوتاه در انگلیس تیم نداشتم آنقدر خوب کار کردم که مربیان تیم ملی به من لطف داشتند و من را دعوت کردند.

  • در مورد جواد نکونام که جانشین تو در استقلال شده چه صحبتی داری؟

من فکر نمی‌کنم آمدن او ربطی به رفتن من داشته باشد. جواد بازیکن بزرگی است که باشگاه استقلال تصمیم گرفت او را بیاورد و مطمئنا یک وزنه سنگین برای استقلال محسوب می‌شود. استقلال امسال بازیکنان بسیار خوبی دارد و شک نکنید مدعی اول قهرمانی است.

  • با بازگشت نکونام به فوتبال ایران، حالا فقط یک لژیونر در اروپا داریم که آن هم شجاعی است. این اتفاق ناامید‌کننده نیست؟

بله، واقعا همینطور است.

  • فکر می‌کنی چرا این اتفاق افتاده و برخلاف دهه 70دیگر شاهد حضور بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا نیستیم؟

در حال حاضر تیم‌های اروپایی برای بازیکن‌گرفتن از تیم‌های آسیایی، بیشتر دنبال بازیکنانی می‌روند که یا در جام جهانی بازی کرده‌اند یا با تیم‌های ملی یا باشگاهی‌شان قهرمان آسیا شده است. این یک فاکتور بسیار مهم است ولی ما در دوره قبلی جام جهانی حاضر نبودیم و باید قبول کرد که فوتبال ایران نسبت به سال‌های گذشته دچار افت شده است. البته این تنها دلیل کاهش لژیونرهای ما در اروپا نیست.

  • دیگر چه دلیلی دارد؟

موضوع بعدی این است که هیچ‌کس بازی‌های بازیکنان ایرانی را نمی‌بیند. شما الان خیلی راحت می‌توانید لیگ‌های ژاپن، کره‌جنوبی، امارات، قطر، عربستان، کویت، چین و . . . را در شبکه‌های مختلف ببینید ولی بازی‌های لیگ ایران در هیچ شبکه‌ای پخش نمی‌شود. بازیکنان ایران واقعا فضای محدودی برای نشان‌دادن خود دارند و این شرایط برای فوتبالیست‌های ما آزاردهنده است. وقتی ما در سطح بین‌المللی موفقیتی به‌دست نمی‌آوریم، طبیعی است که لیگ‌های اروپایی نمی‌آیند از لیگ برتر ایران بازیکن جذب کنند و بیشتر سراغ بازیکنان کره‌ای و ژاپنی می‌روند. در واقع باید گفت که لیگ برتر ایران نمی‌تواند برای اروپایی‌ها ملاک انتخاب باشد.

  • فکر می‌کنی این وضعیت تغییر کند و دوباره شاهد حضور بازیکنان ایرانی در تیم‌های اروپایی باشیم؟

اگر به جام جهانی برویم شاید این اتفاق بیفتد و بعضی از بازیکنان جوان به تیم‌های اروپایی راه پیدا کنند. اگر هم به جام جهانی نرویم امکان حضور بازیکنان ما در لیگ‌های اروپایی صفر است.

  • خودت دوست داری دوباره در اروپا بازی کنی؟

من باید با واقعیت کنار بیایم؛ هیچ پیشنهادی از اروپا ندارم که به آن فکر کنم. با این حال دوست دارم به فوتبال اروپا برگردم و اگر پیشنهادی ارائه شود آن را مورد بررسی قرار خواهم داد.

  • خیلی‌ها معتقدند فوتبالیست‌های ایرانی برای رفتن به کشورهای عربی فقط پول را در اولویت قرار می‌دهند. قبول داری؟

همه‌‌چیز پول نیست ولی در مورد خودم باید بگویم که مسائل مالی نقش زیادی در آمدنم به قطر داشت. به هر حال من باید به آینده و خانواده‌ام فکر می‌کردم.

کد خبر 180270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز