بسکتبال ایران تا قبل از المپیک 2008پکن بازیکن لژیونری به مفهوم امروزی آن نداشت و شاید هم اگر داشت حداقل به شیوه مرسوم کنونی آن نبود.

 البته بودند بازیکنانی که برای تحصیل راهی اروپا یا آمریکا شدند و حین تحصیل به عضویت تیمی درآمدند، اما هیچ کدام از این اتفاقات به اندازه حضور حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی بعد از بازی‌های المپیک پکن در تیم‌های باشگاهی آمریکایی و فرانسوی خبرساز نبود. تا قبل از المپیک پکن پیوستن بازیکنی از بسکتبال ایران به NBA ، بزرگ‌ترین و معتبرترین لیگ بسکتبال دنیا برای بازیکنان ایرانی، رؤیایی دست نیافتنی به‌نظر می‌آمد اما این‌رؤیا خیلی زود به لطف درخشش در آسیا و متعاقبا در المپیک رنگ واقعیت به‌خود گرفت و تاریخ بسکتبال ایران در این بازی‌ها با مورد توجه واقع شدن دو ستاره‌اش ورق خورد.

از چهار سال پیش بود که به‌دنبال چین که یائومینگ را به این لیگ صادر کرده بود، ایران توانست سهم کوچکی در جمع ستارگان بزرگ NBA برای خود دست و پا کند. حامد حدادی در المپیک پکن با ارائه نمایشی فوق‌العاده و فراتر از یک بازیکن آسیایی توانست به تیم ممفیس گریزلیز آمریکا بپیوندد. چند روز بعد هم صمد نیکخواه بهرامی در اروپا مشتری پیدا کرد و پس از حدادی به یک تیم باشگاهی در فرانسه پیوست. جالب است بدانید حدادی نخستین بازیکن ایرانی و از معدود بازیکنان آسیایی بود که توانست در این المپیک نظر کارشناسان بسکتبال جهان را به‌خود جلب کند، درحالی‌که تلاش چینی‌ها برای جایگزینی چهره جدیدی به جای یائومینگ مصدوم و از کار افتاده ثمری در پی نداشت. حامد حدادی در تمامی بازی‌های تیم ملی ایران در المپیک پکن چهره انگشت نمای میدان بود و در پایان بازی‌ها با عملکردی شگفت‌انگیز در بسیاری از فاکتورها ازجمله ریباند و بلاک‌شات بالاتر از ملی‌پوشان اروپایی شاغل در NBA ایستاد. ویژگی‌های منحصر به فرد حامد حدادی و عملکرد درخشانش مقابل تیم بسکتبال آرژانتین که برنده‌ مدال برنز المپیک شد داوطلبان خرید این بازیکن را وادار ساخت در جذب او از هم سبقت بگیرند.

با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که بر سر راه پیوستن حدادی به NBA وجود داشت، مسئولان باشگاه ممفیس گریزلیز پس از دو هفته موفق به جذب این بازیکن شدند. از حضور حدادی در NBA هم‌اکنون بیش از چهار سال می‌گذرد و او اخیرا برای یک سال دیگر هم به شکل مشروط با ممفیس به توافق رسیده است. این بازیکن برای آنکه در پنجمین سال حضور خود بتواند مؤثرتر از سال‌های قبل در میدان ظاهر شود، در تعطیلات تابستانی برخلاف روال سال‌های قبل به ایران نیامد تا بلکه جایی در جمع بازیکنان اصلی برای خود دست و پا کند.

کد خبر 180244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز