گروه اقتصادی - رضا کربلایی: رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام قطعی شدن تغییر نرخ ارز 1226تومانی، از اعلام نرخ جدید ارز (تک نرخی) تا 10روز آینده خبر داد و گفت: کمبود ارزی برای تک نرخی شدن ارز نداریم.

به گزارش همشهری، این اظهارنظر محمود بهمنی در جمع خبرنگاران این پرسش را نزد فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که آیا ارز تک‌نرخی خواهد شد یا بازهم قیمت در بازار آزاد روند افزایشی پیدا خواهد کرد؟ برخی کارشناسان می‌گویند که اگر سیاست افزایش نرخ مرجع ارز با هدف جبران کسری بودجه دولت صورت گیرد و تزریق ارز توسط بانک مرکزی به‌صورت مقطعی و ناقص انجام شود، احتمال دارد شکاف قیمت ارز در بازار آزاد و دولتی از بین نرود.

وی با اعلام اینکه نرخ ارز 1226تومانی حتما تغییر خواهد یافت، افزود: تاریخ دقیق اعلام نرخ جدید ارز را نمی‌توانیم اعلام کنیم. وی در عین حال اعلام کرد تا 10روز آینده نرخ جدید مرجع ارز اعلام خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی با انتقاد از اظهارنظر برخی مسئولان دولتی در وزارتخانه‌های اقتصادی درباره نرخ ارز گفت: باید اجازه بدهند تا سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه اظهارنظر کنند و نمی‌توان گفت که کسانی از بخش‌های مختلف مانند سازمان غله بیایند، در این زمینه سخن بگویند. او اعلام غیررسمی نرخ مرجع ارز را تأیید نکرد و گفت: هنوز هیچ‌کس خبر ندارد که نرخ مرجع اصلاح شده ارز چه میزان افزایش خواهد یافت.

بهمنی اظهار داشت: ما در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم ولی هنوز کسی نمی‌داند که چه نرخی تعیین شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ جدید ارز در زمان معین خود اعلام خواهد شد، شکست سیاست ارزی بانک مرکزی در افزایش نرخ مرجع را درست ندانست و تأکید کرد:

وقتی ما به اولویت‌های اول و دوم ارز می‌دهیم، خیلی از اولویت‌ها وارد بازار می‌شوند ولی وقتی ما می‌گوییم خودمان می‌دهیم و هر میزان که در بورس نیاز داشتند، قطعا نرخ آزاد کاهش می‌یابد. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقطعی بودن تزریق ارز توسط بانک مرکزی اظهار کرد: دلیلی ندارد که وقتی منابع ارزی کشور مناسب است ما در شرایط تحریمی بخواهیم ارز خود را از دست بدهیم بلکه بایستی فکر کنیم ممکن است مدت طولانی بخواهیم با این ارز کشور را اداره کنیم و ممکن است برای اینکه مدتی بخواهیم قیمت را خیلی کاهش دهیم، این کار را انجام دهیم، پس این کار درست نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به شایعه اختلاف نظر این بانک با وزارت اقتصاد در تزریق ارز به بازار و تعیین نرخ مرجع تصریح کرد: ما تابع تصمیمات اکثریت هستیم و این تصمیمات در شورا(پول و اعتبار ) و جلسات گرفته می‌شود.

کد خبر 180041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز