همشهری آنلاین: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه پیشنهاد پوشش 3 درصدی نوسانات نرخ ارز هم اکنون در دستور بررسی قرار دارد، گفت: حداقل و حداکثری برای ارز در یک بازه زمانی مشخص تعیین خواهد شد که بالاتر یا پایین از این مقادیر، مشمول پوشش نوسانات خواهد شد.

مهر نوشت: حمید صافدل با اشاره به اینکه بانک مرکزی تصمیم دارد که نرخ ارز مرجع را تغییر دهد و این موضوع از سوی رئیس‌کل به زودی اعلام می‌شود، گفت: بر این اساس دولت تصمیم دارد تا به منظور جلوگیری از ضرر و زیان تجار، نوسانات نرخ ارز را پوشش بیمه‌ای دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حداقل و حداکثری برای نرخ ارز در یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته می‌شود که بر اساس طرح در نظر گرفته شده، در این بازه و با این مقادیر، نوسانات طبیعی است و پوشش بیمه‌ای ندارد اما اگر کمتر یا بیشتر از مقادیر تعیین شده برای نرخ ارز باشد حتما مشمول پوشش بیمه‌ای نوسانات نرخ ارز خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، شورای عالی بیمه پیشنهادی را ارایه کرده است که بر مبنای آن، نرخ حداکثری 3 درصدی برای نوسانات نرخ ارز در نظر گرفته شود؛ اما به دلیل فرصت کم بحث و جمع‌بندی در این رابطه در جلسه اخیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی، تصمیم‌گیری نهایی به جلسه بعد موکول شده است.

به گفته صافدل، در این رابطه سه نوع ایده برای پوشش نوسانات نرخ ارز مطرح است که از سوی بانک مرکزی، بیمه ایران و بانک توسعه صادرات به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ارسال شده است که امیدواریم در جلسه آتی، به تصویب نهایی برسد.

وی اظهار داشت: جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود و بر این اساس انتظار می‌رود که ظرف ده روز آینده بتوان پوشش نوسانات نرخ ارز را به تصویب نهایی رساند.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: تصور می رود که این طرح نیاز به تائید هیات وزیران نیز نداشته باشد و در چارچوب اختیارات هیات مدیره بیمه مرکزی، بتوان آن را عملیاتی کرد.

کد خبر 180127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز